Między informacją o.. a reklamą produktu leczniczego

Główny inspektor farmaceutyczny dopatrując się reklamy w informacji prasowej o leku, nakazuje zaprzestanie jej prowadzenia.

Tak było w przypadku informacji przygotowanej przez dziennikarza do dodatku o zdrowiu jednego z dzienników. GIF nakazał zaprzestania prowadzenia niezgodnej z obowiązującymi przepisami reklamy produktów leczniczych.

Chodziło o informacje dotyczące dwóch produktów leczniczych (stoperan i septolete). Pod obiema widniały formułki dotyczące konieczności zapoznania się z ulotką bądź skonsultowania z lekarzem lub farmaceutą. GIF twierdzi, że takie treści umieszczane są właśnie w reklamach i uznał tekst za reklamę kierowaną do publicznej wiadomości.

Broniąc się przed ingerencją GIF, przedstawiciele gazety tłumaczyli, że ocena tekstu redakcyjnego nie podlega prawu farmaceutycznemu, tylko prasowemu. Wydawca dziennika zaskarżył decyzję GIF do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Sąd oddalił skargę spółki (sygn. VI SA/Wa 2110/09). Agora prawdopodobnie wniesie skargę kasacyjną.

GIF powoływał się też na orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich. Ten uznał, że tekst niepochodzący od wytwórcy bądź sprzedawcy leku też może być reklamą. Sprawa dotyczyła duńskiego dziennikarza F. Damgaarda, który na swojej stronie internetowej rozpowszechniał informacje na temat składu i właściwości leczniczych produktu Hyben Total podając, że jest on sprzedawany w Szwecji i Norwegii.

Działanie dziennikarza zostało uznane za zakazaną prawem reklamę produktu leczniczego niedopuszczonego do obrotu w Danii. ETS przyjął, że definicja reklamy produktów leczniczych zawarta w art. 86 ust. 1 Dyrektywy 2001/83/WE kładzie nacisk na cel przekazu, a nie na osobę, która rozpowszechnia informacje o produkcie. Tym samym nie wyklucza, aby przekaz pochodzący od niezależnej osoby trzeciej miał charakter reklamowy, zwłaszcza, że dyrektywa nie wymaga dla uznania przekazu za reklamowy rozpowszechniania go w ramach działalności handlowej lub przemysłowej.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH