Małopolskie: córka zmarłej pacjentki kontynuuje proces przeciwko NFZ

Córka zmarłej na raka nerki pacjentki kontynuuje proces przeciwko Ministerstwu Zdrowia i NFZ za odmowę leczenia. Pacjentka zmarła w lutym, w kwietniu odbyła się kolejna rozprawa w procesie - ustaliła PAP we wtorek (26 kwietnia) w Sądzie Okręgowym w Krakowie.

Sprawa dotyczy chorej na raka nerki Janiny Orczyk, która pozwała resot zdrowia i NFZ za odmowę leczenia. Domagała się 150 tys. zł odszkodowania i zadośćuczynienia oraz 18 tys. zł renty, za które miała zamiar kupować sobie leki. Proces w tej sprawie ruszył 8 sierpnia ub. r. Kobieta zmarła 15 lutego.

Przed Wielkanocą sąd na wniosek córki podjął zawieszone postępowanie i przesłuchał dwóch świadków na temat procedury refundacji kosztów leczenia raka nerki i prawidłowości takich decyzji w stosunku do pacjentki oraz przebiegu choroby i leczenia chorej.

- Córka pacjentki zamierza doprowadzić postępowanie do końca. Jeśli sąd zasądzi jakiekolwiek zadośćuczynienie, to tym samym potwierdzi odpowiedzialność pozwanych. Wierzę w to, że jeżeli wyrok będzie korzystny, to Skarb Państwa i NFZ będzie musiał wyciągnąć z tego wnioski, czyli po prostu usprawnić system. Wtedy stanie się zadość życzeniom pani Janiny - powiedziała radca prawny Jolanta Budzowska, reprezentująca najpierw pacjentkę, a obecnie jej córkę przed sądem.

Pacjentkę, po operacji wycięcia nerki, pod koniec 2009 roku leczono interferonem. Lek nie poskutkował i choroba nasiliła się. Od stycznia do marca 2010 r. pacjentka nie była leczona, ponieważ NFZ nie wyraził zgody na leczenie innym lekiem - sutentem. Przepisy zakazywały podania tego leku pacjentom, którzy wcześniej byli leczeni interferonem.

W marcu 2010 ojciec pacjentki kupił opakowanie innego leku, który przyniósł znaczącą poprawę. Kolejne dwa wnioski szpitala o sfinansowanie dalszych dawek tego leku NFZ rozpatrzył odmownie. Kurację jednak kontynuowano - dwa opakowania nexavaru przekazał szpital (dostał je od firmy farmaceutycznej), trzecie - lecznica kupiła z własnych środków. Lek w ostatnim okresie jednak nie skutkował i konieczne było zastąpienie go innym specyfikiem.

Od początku sierpnia ub. r. pacjentka znów pozostawała bez leczenia. Kolejny, czwarty wniosek, napisany przez Centrum Onkologii o nowy lek - afinitor - dotarł do NFZ w dwa dni po rozpoczęciu procesu i w tym samym dniu został rozpatrzony pozytywnie. Poprzednie wnioski - każdy po miesięcznym terminie oczekiwania - NFZ załatwiał odmownie.

Według NFZ, o takim postępowaniu decydowały przepisy. Pacjentka najpierw była leczona interferonem, który okazał się nieskuteczny. Potem Centrum Onkologii chciało włączyć ją do programu leczenia sutentem, ale zgodnie z rozporządzeniem ministra zdrowia, leczenie interferonem dyskwalifikowało ją z leczenia sutentem. Z kolei wskazywany potem przez konsultantów onkologicznych inny lek, zakupiony przez rodzinę, nie mógł być zaakceptowany, ponieważ posiadał negatywną opinię Agencji Oceny Technologii Medycznych (AOTM). Ostatni wniosek, dotyczący leku afinitor, został rozpatrzony pozytywnie, ponieważ lek nie posiadał negatywnej opinii AOTM.

- Proces będzie toczył się i tak. Chodzi mi o zasadę, bo nie może być tak, żeby urzędnicy zza biurka decydowali o czyimś życiu - mówiła wtedy Janina Orczyk. Zmodyfikowała żądania pozwu, rezygnując z renty na koszty leczenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.