MEN: szkolnictwo specjalne przeżyje

Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało, że projektowane przez resort przepisy nie przewidują likwidacji specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.

W ten sposób MEN chce uspokoić obawy środowiska oświatowego, m.in. Związku Nauczycielstwa Polskiego, dotyczące możliwości wstrzymania przez samorządy naboru do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym i w konsekwencji - likwidacji tych placówek.

Kontrowersje wzbudził paragraf 23. projektu rozporządzenia MEN
• „W sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach”.

W trakcie konsultacji społecznych dotyczących rozporządzenia, dyrektorzy i nauczyciele specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, ale także rzecznik praw dziecka, wnioskowali „o dopisanie wychowanków z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim” do wskazanego w tym przepisie katalogu określającym, kto może być przyjmowany do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych.

MEN opublikował na swojej stronie internetowej komunikat o uwzględnieniu wniosku partnerów społecznych, co – według resortu edukacji – umożliwi przyjmowanie do tych ośrodków dzieci i młodzieży z lekkim upośledzeniem umysłowym.

MEN zastrzegł jednak, że objęci zmianą podopieczni mogą być przyjmowani do specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych tylko wtedy, gdy „w miejscu ich zamieszkania brak jest oferty edukacyjnej zapewniającej im specjalną organizację nauki, dostosowaną do ich indywidualnych możliwości i potrzeb psychofizycznych”.

Resort przekonuje, że w przypadku uczniów z lekkim upośledzeniem specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze nie są rekomendowaną formą kształcenia. Według MEN, uczniowie ci mogą realizować obowiązek szkolny np. w szkołach z oddziałami integracyjnymi, a także w szkołach ogólnodostępnych. Resort podkreśla, że ostateczną decyzję w sprawie wyboru szkoły zawsze podejmują rodzice lub opiekunowie prawni ucznia.

Edukacja w takich ośrodkach pozwala wszystkim uczniom na indywidualną rewalidacją z zakresu logopedii, gimnastyki korekcyjnej oraz zajęć korekcyjno - kompensacyjnych. W Polsce działa
• około 750 publicznych szkół podstawowych specjalnych, gdzie uczy się blisko 25 tys. uczniów;
• 800 gimnazjów, w których kształci się 30 tys. uczniów oraz
• 40 liceów, gdzie uczy się około tysiąc niepełnosprawnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH