Kontrola w szkolnych stołówkach: żywność dobra, ale bywa źle oznakowana Zbadano 86 placówek; nieprawidłowości stwierdzono w 66 Fot. Archiwum

Żywność w stołówkach szkolnych i studenckich jest dobrej jakości, lecz niewłaściwie oznakowana, często brakuje informacji o składzie potraw, niekiedy o ich cenie - stwierdzili inspektorzy Inspekcji Handlowej.

Jak poinformował w piątek UOKiK, kontrole posiłków przeprowadzono w pierwszym kwartale br. w szkołach, uczelniach, internatach, akademikach i klubach studenckich. Zbadano 86 placówek; nieprawidłowości stwierdzono w 66 (77 proc.). Pod względem jakości jedzenia i napojów uchybień było niewiele - stwierdzono je w czterech placówkach, większość uwag dotyczyła niewłaściwego oznakowania żywności (40 stołówek) i informacji o cenach (21 stołówek).

Zastrzeżeń nie wzbudziła jakość 366 partii potraw skontrolowanych na miejscu. Dodatkowe badanie laboratoryjne 78 próbek skupiło się na ilości zamówionego jedzenia, składzie przetworów mięsnych oraz faktycznych gatunków ryb. Inspektorzy zakwestionowali pięć partii żywności z czterech zakładów gastronomicznych. Uchybienia dotyczyły m.in. złej jakości tłuszczu do smażenia i zaniżonej masy surówki w zestawie obiadowym.

Inspektorzy sprawdzili także sposób przechowywania żywności oraz daty przydatności do spożycia. Towar przeterminowany np. śmietanę, masło, szynkę, wykryto u dziewięciu przedsiębiorców, 28 partii zostało wycofanych. W czterech placówkach nieprawidłowo przechowywano mięso (zamrażarka zamiast chłodni).

Sprawdzając oznakowanie niemal 1000 produktów zastrzeżenia wniesiono do blisko połowy ocenianych partii (49 proc.) w 40 placówkach (47 proc.). Nieprawidłowości dotyczyły głównie potraw bez opakowania, a polegały na braku informacji o składnikach potraw, w tym o wywołujących alergię.

Zdarzało się wprowadzanie konsumentów w błąd: "zamiast sera feta podano ser sałatkowy, zamawiając gorącą czekoladę z bitą śmietaną konsument otrzymywał napój z mieszanki do automatów zawierającej m.in. zamiennik mleka, serwatkę i odtłuszczone mleko w proszku".

Inspektorzy nie stwierdzili istotnych naruszeń praw konsumentów pod względem rzetelności obsługi. Ujawniono natomiast, że w 7,3 proc. placówek (z 82 sprawdzonych) sprzedawcy nie wydawali klientom paragonów albo rejestrowali w kasie inny produkt. Ponadto w 24 proc. wszystkich skontrolowanych placówek zabrakło prawidłowych informacji o cenach, zwłaszcza - jaka ilość produktu jest oferowana za daną cenę.

Działania kontrolne - informuje UOKiK - zakończyły się usunięciem wykrytych nieprawidłowości. Inspektorzy przekazali również informacje m. in. Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz administracji podatkowej, nałożyli 29 mandatów i wydali 26 decyzji administracyjnych.

UOKiK apeluje do konsumentów, by zamawiając posiłek żądali wydania paragonu; przypomina, że zamówione danie powinno się zgadzać z opisem w menu, karta dań powinna zawierać cenę i ilość potrawy, wykaz składników powinien uwzględniać alergeny, a żywność sprzedawana bez opakowania musi - np. na wywieszce - być opatrzona informacją o składnikach. O zastrzeżeniach można zawiadamiać Inspekcję Handlową i Inspekcję Sanitarną.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.