Finał kontroli NFZ w śląskich SOR-ach i izbach przyjęć. Co zawiodło? Fot. archiwum

- Główne problemy jakie dostrzegany na SOR-ach i izbach przyjęć, to kłopot z przełożeniem zapisanych procedur na codzienne postępowanie z pacjentem i rozmyta decyzyjność - powiedział w poniedziałek (22 lipca) p.o. dyr. śląskiego oddziału NFZ Piotr Nowak, podsumowując wyniki kontroli Funduszu po głośnych przypadkach zgonów pacjentów, do których doszło na Śląsku w marcu br.

Jak podkreślił dyr. Piotr Nowak, na 5 kontrolowanych jednostek (2 SOR-y i 3 izby przyjęć) tylko w jednym szpitalu stwierdzono kłopoty kadrowe - nie było pełnej obsady lekarskiej i pielęgniarskiej. Natomiast w innych szpitalach były zapewnione właściwa kadra, sprzęt. Istniały też spisane odpowiednie procedury, ale nie były w pełni realizowane w praktyce.

Przypomnijmy, że najbardziej bulwersujące przypadki, po których Śląski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia wszczął kontrole dotyczyły dwóch szpitali. Sosnowieckiego Szpitala Miejskiego w Sosnowcu Sp. z o.o, gdzie 18 marca w izbie przyjęć po wielogodzinnym oczekiwaniu na przyjęcie na oddział zmarł 39-letni pacjent (spuchnięta noga, wysięk). Drugi przypadek dotyczył Powiatowego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Rydułtowach i Wodzisławiu Śląskim - tam 19 marca zmarł 35-letni pacjent z podejrzeniem zawału; nie został przyjęty na oddział.

Nikt nie podjął decyzji, inni kłamali
Jak wynika z ustaleń kontrolerów NFZ, w szpitalu w Sosnowcu pacjent został przyjęty na izbę o 10.33 ze skierowaniem od lekarza POZ, z podejrzeniem zmian zakrzepowych. Do godz. 20.38 wykonano u niego szereg badań, w tym badania laboratoryjne krwi, badanie USG Dopplera, konsultacje ortopedyczne, internistyczne i psychiatryczne, TK. Pomimo tak długiego czasu oczekiwania u pacjenta nie podjęto leczenia.

- Spis procedur, które u pacjenta wykonano jest imponujący, ale pacjent zmarł, bo nikt nie podjął decyzji - skomentował wyniki tej kontroli dyr. Piotr Nowak.

NFZ we wnioskach wskazał na "brak decyzyjności w zakresie podejmowanych działań diagnostycznych i terapeutycznych oraz brak należytej staranności". Nakazał doprecyzować dokumenty tak, aby personel pracujący w izbie przyjęć nie miał wątpliwości jaka osoba ma podejmować decyzje kluczowe dla dalszego postępowania z pacjentem. Kontrolery zwrócili też uwagę na konieczność dopracowania obowiązujących procedur i ponownego przeszkolenia personelu zarówno w zakresie kwalifikacji "Triage" oraz postępowania z pacjentem w izbie przyjęć.

Wnioski płynące z kontroli Powiatowego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Rydułtowach i Wodzisławiu Śląskim są druzgocące. Zdaniem dyr. Nowaka, w tym szpitalu w postępowaniu z pacjentem zawiodło prawie wszystko co mogło zawieść.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.