Ekspert: ugoda z pacjentem po ewidentnym błędzie medycznym lepsza niż sądowe dochodzenie roszczeń Zdaniem eksperta: Polubowne, pozasądowe rozwiązanie konfliktu jest korzystne dla każdej ze stron. Fot. PTWP

- Gdy nie ma wątpliwości, że dopuszczono się błędu medycznego, szpital powinien jak najszybciej rozpocząć rozmowy ugodowe z poszkodowanym pacjentem - uważa Izabela Zoń, dyrektor Biura Ubezpieczeń Klientów Medycznych EIB SA. Jej zdaniem takie postępowanie pozwala szpitalom na ograniczenie kosztów sporu.

- Pacjent niemal na pewno wystąpi z roszczeniem, gdy nie ma wątpliwości, że doszło do błędu medycznego. Jednym z pierwszych kroków, jakie rekomendujemy szpitalom, jest natychmiastowy kontakt z ubezpieczycielem i uruchomienie tzw. przyspieszonej ścieżki likwidacji szkód. Dzięki temu można uniknąć sporu sądowego, generującego dodatkowe koszty dla każdej ze stron - mówi Izabela Zoń, dyrektor Biura Ubezpieczeń Klientów Medycznych EIB SA.

Prośba o uruchomienie tego trybu powinna zostać zgłoszona ubezpieczycielowi przez szpital jak najszybciej po wykryciu błędu, nawet przed zgłoszeniem roszczenia przez poszkodowanego pacjenta. Zarządca placówki medycznej może to zrobić samodzielnie lub za pośrednictwem brokera ubezpieczeniowego, z którym współpracuje.

Żeby towarzystwo ubezpieczeń mogło prawidłowo ocenić sytuację, należy mu przekazać podstawowe dane o zdarzeniu, w szczególności opisać jego skutki, jednak bez dokumentacji medycznej - do jej przekazania potrzebna jest zgoda pacjenta.

W przypadku ewidentnych błędów, jak narzędzia zaszyte w ciele pacjenta lub operacja zdrowej części ciała, szczegółowa dokumentacja może nie być konieczna do oszacowania wysokości zadośćuczynienia i odszkodowania. Następnie, w zależności od ustaleń z ubezpieczycielem, szpital samodzielnie lub wspólnie z ubezpieczycielem proponują rekompensatę szkody poniesionej przez pacjenta.

- Polubowne, pozasądowe rozwiązanie konfliktu jest korzystne dla każdej ze stron. Pacjent po pierwsze szybciej otrzymuje odszkodowanie, a po drugie może uniknąć konieczności ponoszenia kosztów reprezentacji przez prawników. Z kolei szpital i ubezpieczyciel nie są narażeni na koszty związane z postępowaniem sądowym - podkreśla Izabela Zoń.

Jak zauważa, konieczność zakupu ubezpieczenia OC podmiotu wykonującego działalność leczniczą przez szpitale jest obowiązkiem ustawowym. Ponadto Minister Finansów ustalił w Rozporządzeniu w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej podmiotu wykonującego działalność leczniczą minimalne sumy gwarancyjne. W przypadku szpitali jest to 100 tys. euro na jedno zdarzenie oraz 500 tys. w odniesieniu do wszystkich zdarzeń w okresie ubezpieczenia nie dłuższym niż 12 miesięcy.

-  Szpitale mają jednak możliwość wykupienia nieobowiązkowych ubezpieczeń OC tzw. nadwyżkowych, które działają w sytuacji wyczerpania sumy gwarancyjnej w ubezpieczeniu obowiązkowym. Mając na względzie świadomość prawną pacjentów, wysokość roszczeń oraz zasądzanych przez sądy odszkodowań i zadośćuczynień, rekomendujemy szpitalom jak najwyższe sumy gwarancyjne - dodaje Izabela Zoń z EIB SA.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.