ETS o odpowiedzialności szpitali za szkody wyrządzone stosowaniem wadliwych produktów

Publiczny zakład opieki zdrowotnej nie odpowiada na podstawie dyrektywy o odpowiedzialności za produkt wadliwy - orzekł ETS. Jednak wewnętrzne prawodawstwo państwa może zobowiązać placówkę opieki zdrowotnej do naprawienia szkody wyrządzonej pacjentowi w wyniku zastosowania takiego produktu.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości wypowiadając się w sprawie odpowiedzialność szpitala używającego wadliwych urządzeń lub produktów i wyrządzającego przez to szkodę pacjentowi stwierdził, że prawo europejskie nie wyklucza ustanowienia przez państwa unijne przepisów, przewidujących odpowiedzialność lecznicy, nawet jeżeli nie można jej przypisać winy. Pod jednym warunkiem: że poszkodowany lub szpital mają możliwość pociągnięcia do odpowiedzialności producenta.

Sprawa dotyczyła francuskiego pacjenta Thomasa Dutreux, który w wieku 13. lat uległ poparzeniom korzystając z podgrzewanego materaca, po operacji chirurgicznej w szpitalu klinicznym w Besançon. Szpital został zobowiązany do naprawienia spowodowanej szkody i wypłacenia na rzecz poszkodowanego kwoty 9 tys. euro oraz na rzecz firmy ubezpieczeniowej - 5,9 tys. euro.

Zgodnie z prawem francuskim odpowiedzialność publicznych zakładów opieki zdrowotnej wobec ich pacjentów podlega zasadzie określonej przez Radę Stanu, wynikającej z wyroku z 9 lipca 2003 r., zgodnie z którą jest on zobowiązany, nawet w przypadku braku winy z jego strony, do naprawienia szkody poniesionej przez pacjenta w wyniku wadliwości urządzenia lub produktu użytego w trakcie leczenia.

Aby wyjaśnić sporny problem, Francuska Rada Stanu zwróciła się do ETS o wyjaśnienie, czy francuski system niezawinionej odpowiedzialności publicznych placówek szpitalnych może współistnieć z systemem odpowiedzialności producenta ustanowionym dyrektywą Unii.

W wydanym wyroku Trybunał przypomniał, że dyrektywa z 25 lipca 1985 r. w sprawie odpowiedzialności za produkty wadliwe, obejmuje jedynie odpowiedzialność producenta, importera lub dostawcy wadliwego produktu, w związku z tym odpowiedzialność, którą może ponosić użytkownik wadliwego produktu nie wchodzi w jej zakres. ETS dodał, iż szpitala klinicznego w Besançon nie można uznać ani za uczestnika łańcucha produkcji i sprzedaży danego produktu, ani za jego dostawcę.

Trybunał wyjaśnił, że stosowanie krajowych uregulowań nie może naruszać skuteczności dyrektywy, dlatego też należy zachować możliwość pociągnięcia producenta do odpowiedzialności. W związku z tym, jak podkreślił ETS, usługodawca powinien posiadać instrument prawny - taki jak przewidziane w prawie francuskim powództwo z tytułu gwarancji - pozwalający na pociągnięcie takiego producenta do odpowiedzialności.

Ostatecznie ETS stwierdził, że dyrektywa nie stoi na przeszkodzie ustanowieniu przez państwa członkowskie systemu, zgodnie z którym taka placówka zobowiązana jest do naprawienia szkody poniesionej przez pacjenta w wyniku wadliwości produktu użytego podczas udzielania świadczeń opieki zdrowotnej.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH