Rozbieżności w sprawie kształtu systemu ochrony zdrowia mogą uniemożliwić komercjalizację lub prywatyzację SP ZOZ. Może to doprowadzić do likwidacji najbardziej zadłużonych placówek.

Zmiana może być jednym z etapów szerszego procesu zmian organizacyjnych prowadzących do utworzenia niepublicznego ZOZ na bazie mienia i pracowników SP ZOZ. Proces ten wciąż jednak wywołuje wiele problemów.

Podstawowe elementy procedury likwidacji SP ZOZ regulują przepisy art.: 36-36b, 43, 53a oraz 60 ustawy z 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. z 2007 r. nr 14, poz. 89 z późn. zm.). Są one jednak dosyć lakoniczne. Dopiero w praktyce okazuje się, że konieczna jest znajomość szerszego kontekstu prawnego.

Kompetencję do likwidacji SP ZOZ posiada podmiot, który go utworzył (art. 36). W przypadku jednostek samorządu terytorialnego jest to rada gminy, powiatu lub sejmik województwa. Akt o likwidacji ma w tym przypadku formę uchwały. Co istotne, nie może to być akt organu wykonawczego. W przypadku innych (niesamorządowych) SP ZOZ będzie to rozporządzenie właściwego organu administracji rządowej, uchwała senatu publicznej uczelni lub zarządzenie dyrektora Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego.

Szczególną uwagę należy poświęcić treści aktu o likwidacji, który powinien posiadać wszystkie elementy wskazane we wspomnianej ustawie. Uchybienia w tym zakresie mogą być bowiem podstawą do zakwestionowania go przez organy nadzoru (wojewodów) albo zaskarżania do sądu administracyjnego. Jest to dosyć prawdopodobne, ponieważ likwidacja SP ZOZ zazwyczaj powoduje niezadowolenie pacjentów i lokalnej władzy.

Jeżeli przyczyną likwidacji jest zła sytuacja ekonomiczna (co jest regułą), akt o likwidacji powinien zawierać:

• określenie SP ZOZ podlegającego likwidacji;

• oznaczenie dnia otwarcia likwidacji;

• określenie sposobu i trybu zadysponowania składnikami materialnymi i niematerialnymi;

• wskazanie podmiotu, który przejmie prawa i obowiązki likwidowanego SP ZOZ oraz określenie zakresu tych praw i obowiązków;

• oznaczenie dnia zakończenia czynności likwidacyjnych;

• sposób i formę zapewnienia osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego SP ZOZ dalsze, nieprzerwane udzielanie takich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości;

• termin zakończenia działalności SP ZOZ, nie wcześniej niż trzy miesiące od daty podjęcia (wydania) aktu o likwidacji.

Zobowiązania i należności SP ZOZ po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami podmiotu tworzącego. Powinien on więc dokonać wcześniej analizy ekonomicznej i ocenić swoje możliwości dotyczące spłaty zadłużenia po SP ZOZ. Zbytni optymizm i niewystarczający okres przewidziany na likwidację może być bowiem przyczyną fiaska całego procesu. Podobnie majątek SP ZOZ po zaspokojeniu wierzytelności staje się własnością podmiotu tworzącego, który decyduje o jego przeznaczeniu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH