Decyzja UOKiK: była zmowa szpitali i ograniczenie konkurencji. Nie ma kary

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w styczniu br. opublikował decyzję o zawarciu przez dziewięć lubelskich szpitali porozumienia, które miało na celu ograniczenie konkurencji ze strony niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej. W ocenie UOKiK niedozwolona prawem praktyka szpitali publicznych wobec NZOZ-ów miała miejsce w latach 2011-2012.

Jeszcze w ubiegłym roku wszystkie "podejrzane o zmowę" szpitale otrzymały decyzję UOKiK (RLU 31/2012) podjętą 18 grudnia. Jak poinformował portal rynekzdrowia.pl Maciej Chmielowski z UOKiK - decyzja jest już prawomocna (okres jej uprawomocnienia to 14 dni od otrzymania decyzji przez jednostki, wobec których prowadzone było postępowanie) bowiem żaden szpital od niej się nie odwołał.

Podłożem całej "afery" był fakt, że w 2011 w konkursach na kontrakty z NFZ w zakresie AOS szpitale przegrywały sromotnie w konkurencji z niepublicznymi świadczeniodawcami, mimo że generalnie posiadały lepszą bazę diagnostyczną i doświadczony personel. Przegrywały generalnie ceną za usługi.

Przeciw monopolowi
Postępowanie w tej sprawie przez wszczęła lubelska delegatura UOKiK w listopadzie ub.r. na skutek zawiadomienia o postępowaniu szpitali publicznych, jakie wpłynęło od Lubelskiego Związku Lekarzy Rodzinnych-Pracodawców oraz Związku Prywatnych Pracodawców Lubelszczyzny Lewiatan.

Jak czytamy w decyzji UOKiK: "Należy podkreślić, że NZOZ-y, które uzyskały kontrakty z NFZ na podstawie zawartych umów zlecały wykonywanie niektórych badań medycznych w w/w szpitalach. W związku z powyższym szpitale zrzeszone w Konwencie uzgodniły między sobą, że wypowiedzą umowy na podwykonawstwo świadczeń zdrowotnych wszystkim NZOZ-om, z którymi podpisały umowy na 2011 rok, a które uzyskały kontrakty z Lubelskim OW NFZ w ramach konkursów na 2011 r."

Konsekwencją takiego działania szpitali zrzeszonych w Konwencie miało być rozwiązanie przez Fundusz kontraktów z NZOZ-ami, wobec braku z ich strony możliwości wykonywania przez nich określonych świadczeń. Miało to doprowadzić do powtórzenia konkursów przez NFZ, w których szpitale zrzeszone w Konwencie miałyby większe szanse na ich pozyskanie.

Ograniczały konkurencję
Zdaniem UOKiK zgodnie z prawem antymonopolowym szpitale posiadają status przedsiębiorcy - prowadzą działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu odpłatnych usług niepublicznym placówkom służby zdrowia - dlatego nie mogą zawierać porozumień ograniczających konkurencję. A taka praktyka miała miejsce w przypadku dziewięciu lubelskich szpitali.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH