Darowizny dla organizacji pacjenckich - ile transparentności?

Ujawnienie przez firmy farmaceutyczne przekazywanych organizacjom pacjenckim darowizn wynika z ich dobrej woli podawania takich danych, nie przymusu, ale nie ma możliwości weryfikacji przedstawianych informacji. Z drugiej strony żyjemy w świecie korupcyjnej paniki. Jedną z tego oznak jest sytuacja, gdy pozytywne zmiany, jak ujawnianie danych mogą spotykać się z negatywnym oddźwiękiem - zauważa socjolog, dr Paulina Polak*.

Rynek Zdrowia: - Związek Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych Infarma opublikował na swojej stronie internetowej informacje o współpracy firm farmaceutycznych z organizacjami pacjentów, w tym o przekazywanych środkach finansowych i darowiznach. Czy informowanie o takich przepływach finansowych powinno być dzisiaj standardem?

Paulina Polak: - Tak. Wszelkie ujawnianie informacji o przepływach finansowych i możliwym zaistnieniu konfliktu interesów jest czymś absolutnie koniecznym i podstawowym, jeśli chodzi o zapewnienie przejrzystości życia publicznego. W tej sferze również. Tym bardziej, że mamy tu do czynienia z ogromnymi pieniędzmi, zarówno w skali globalnej, jak i poszczególnych rynków krajowych.

Przekazywanie pieniędzy określonym organizacjom pacjentów nie jest przypadkowe. Firmy kierują wsparcie dla tych grup pacjentów, których schorzenia wiążą się z możliwością farmakoterapii i stosowania leków sponsora. Najczęściej chodzi o nowe terapie, w przypadku których firmy zabiegają, by wprowadzić je do systemu refundacji. Nie spotykamy się raczej z sytuacją, gdy spółka działa poprzez organizację pacjentów na rzecz produktów, które już są stosunkowo łatwo dostępne dla chorych.

- Ważne jest samo ujawnienia tego faktu czy także wysokości finansowego wsparcia?

- Samo ujawnienie to jedna sprawa. Przeglądając strony internetowe poszczególnych firm zrzeszonych w Infarmie widać, że podmioty podchodzą do tej kwestii w bardzo różny sposób. Są takie firmy, które szczegółowo informują o przekazywanych pieniądzach od lat. Ale są też takie, które zasłaniają się enigmatycznym określeniem, jak "dotacja na cele statutowe".

Zasady są proste: im lepszy dostęp do informacji, tym lepiej. Im więcej informacji, tym lepiej. Takie dane nie powinny być trzymane w tajemnicy.

- Ujawnianie danych na temat przepływów finansowych to pożądana praktyka. Czy jednak nie jest tak, że może ona dawać obu stronom (sponsorowi i beneficjentowi) poczucie, iż są zwolnione z obiektywnego przekazywania informacji w sprawie, w której organizacja pacjentów zabiera głos?

- Dlatego firmy farmaceutyczne sięgają do wypowiedzi autorytetów medycznych czy liderów opinii. Najczęściej informują oni o nowych lekach zachowując obiektywizm, by nie stać się chodzącą reklamą sponsora. Przekaz, który staje się ewidentną reklamą, jest mało przekonujący i nie trafi do odbiorców.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.