Coraz więcej agresji pacjentów wobec personelu medycznego. Winny zły system? Fot. PTWP

Z obserwacji rzeczników praw lekarzy w okręgowych izbach lekarskich wynika, że z roku na rok rośnie liczba agresywnych zachowań pacjentów i ich bliskich wobec białego personelu.

Przewożony karetką pacjent ugryzł lekarza pogotowia w palec, kolejny uderzył z główki w klatkę piersiową. Inny zaczaił się w przychodni na lekarkę i uderzył z całej siły w twarz. Do takich przypadków, jak opisane powyżej, dochodzi w placówkach ochrony zdrowia nagminnie

W opinii ekspertów, najwięcej agresywnych zachowań wciąż ma miesiące na szpitalnych oddziałach ratunkowych. Wszystko dlatego, że chory musi tam czekać na przyjęcie w długiej, nieraz wielogodzinnej kolejce. W rezultacie traci cierpliwość i w konsekwencji swoje frustracje wyładowuje na lekarzach czy pielęgniarkach z SOR-u.

Krzyczą, wyzywają, biją

Poszturchiwanie, zastraszanie, obrzucanie obelgami i nagrywanie to najczęstsze przejawy frustracji pacjentów. Ale dochodzi też do agresji fizycznej.

Jednego z sanitariuszy w łódzkim pacjent ugryzł w palec tak, że przez kilka tygodni miał siny kciuk. Z kolei lekarz pracujący w tymże pogotowiu trafił do szpitala po tym, jak chory rozbił mu szczękę. Inna pani doktor, tym razem ze Słupska, zaatakowana przez pacjenta doznała złamania nosa i znalazła się na sześciotygodniowym zwolnieniu. Natomiast ratowniczce medycznej z Małopolski złamał palec agresywny pacjent w stanie nietrzeźwym.

Wzrost agresji pacjentów wobec białego personelu potwierdza dr Marek Nadolski, rzecznik praw lekarzy łódzkiej Okręgowej Izby Lekarskiej.

- Koledzy lekarze skarżą się  bardzo często na agresywne zachowania pacjentów. To przykre, ponieważ z powodu ogromu pracy, jaką dziś obarczani są lekarze, nie są oni w stanie normalnie zareagować na tak patologiczne zachowanie chorego - zaznacza dr Nadolski.

Łódzki Rzecznik Praw Lekarzy podkreśla też, że najgorzej sytuacja przedstawia się w drugiej połowie roku, kiedy to chory w zasadzie nie ma już szans na wizytę u specjalisty czy też złożone badanie.

- Pacjenci obarczają lekarzy winą za błędy systemu i wyładowują się na lekarzu lub pielęgniarce - podkreśla dr Nadolski.

Lekarze odpuszczają chorym

Dr Zbigniew Brzezin, Rzecznik Praw Lekarza działający przy Naczelnej Izbie Lekarskiej w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl podkreśla, że, mimo iż monitoring agresywnych zachowań działa od czterech lat, liczba skarg na agresywnych pacjentów nie ulega zmianie. Obecnie w systemie jest ich ponad 140.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.