Co jest lekiem, a co kosmetykiem?

Trybunał Sprawiedliwości w Luksemburgu wydał opinię dotyczącą definicji działania leczniczego, która pozwoli na rozgraniczenie kosmetyków i leków.

W opinii TS można uznać, że substancja ma działanie farmakologiczne, nawet jeśli jej molekuły nie wchodzą w reakcję z komórkami ciała osoby, która ją stosuje. Wystarczy działanie tej substancji na bakterie, wirusy lub grzyby obecne w ciele pacjenta.

Bowiem ani z dyrektywy 2001/83 w sprawie wspólnotowego kodeksu produktów leczniczych dla ludzi, ani z wytycznych w sprawie rozgraniczenia dyrektyw o kosmetykach i o lekach nie wynika, by molekuły substancji, która ma być uznana za lek, musiały wchodzić w reakcję z receptorami używającego ją człowieka.

Nawet bowiem substancja wchodząca w reakcję z komórkami pasożytów, takich jak wirusy lub bakterie, może prowadzić do zmian funkcji fizjologicznych ludzkiego organizmu. Dlatego taki produkt ma działanie farmakologiczne.

Niemniej nie wolno określać jako leki wszystkich mieszanin, w których skład wchodzą substancje powodujące efekt fizjologiczny. Zawsze należy brać pod uwagę ogół cech produktu, a w szczególności wszystko, co zawiera, sposób jego użycia, zasięg dystrybucji i wiedzę konsumentów na jego temat - informuje o sprawie Dziennik Gazeta Prawna.

Zdarza się, że sami producenci sugerują właściwości lecznicze swoich produktów. Niedawno Amerykańska Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) wyraziła wątpliwości co do reklamy kremów do pielęgnacji skóry jednej z francuskich firm kosmetycznych. Ta reklamowała swoje produkty jako mające właściwości "pobudzania aktywności genów" lub "stymulowania regeneracji komórek" w celu zmniejszenia objawów starzenia.

FDA uznała, że taka promocja brzmi jak reklama leków. Każdy produkt, który ma na celu naruszenie struktury lub funkcjonowania ludzkiego ciała, jest w USA klasyfikowany jako lek.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH