Projekt rozporządzenia regulującego zasady reklamowania leków na terenie placówek medycznych wzbudza emocje, ale nasi rozmówcy zauważają, że na razie to dopiero projekt, a nie obowiązujące prawo.

Jeżeli przepis wejdzie w życie w obecnym kształcie, będą się martwić, jak go wprowadzić. Wielu twierdzi, że nawet wówczas będzie to tzw. martwe prawo, bo trudno będzie egzekwować wprowadzone w życie przepisy. Już dużo wcześniej szpitale samodzielnie uregulowały zasady prowadzenia reklamy na terenie szpitala czy relacji lekarz – REP.

- Wszyscy przestrzegają niepisanego zakazu prowadzenia działalności reklamowej na terenie szpitala - mówi Zbigniew Sobociński, zastępca dyrektora ds. lecznictwa w Szpitalu Wojewodzkim im. Dr J. Biziela w Bydgoszczy.

- Od dłuższego czasu w naszym szpitalu nie reklamuje się leków, nie ma też plakatów, kalendarzy reklamujących danego producenta czy preparat - dodaje Zbigniew Sobociński.

Problem bardziej zdaje się dotyczyć placówek zatrudniających lekarzy na etatach. Dyrektor Sobociński zauważa, że dzisiaj charakter pracy w sensie wykonywania usług jest inny. – Dla lekarzy pracujących na podstawie umowy cywilno-prawnej, każda godzina poświęcona na czynności inne niż leczenie pacjenta, to strata.

W szpitalach, gdzie obowiazują w większości kontrakty, sami lekarze nie są zainteresowani poświęcaniem czasu pracy na spotkania z przedstawicielami.

- Nasi lekarze w ponad 90 proc. są zatrudnieni na podstawie umów cywilno-prawnych. Pacjenci są umawiani na konkretne godziny. Lekarz przyjmuje pacjenta i na tej podstawie jest rozliczany. To mu organizuje czas pracy – mówi Wiktor Masłowski, dyrektor Centrum Leczniczo-Rehabilitacyjnego Attis w Warszawie.

Zwraca uwagę, że taka formuła organizacji zakładu, gdzie liczy się koszty, buduje pewną dyscyplinę pracy, a pracodawcy daje komfort. – Lekarzowi zależy na udzieleniu dobrej usługi. Kiedy pacjenci mają wybór specjalisty, lekarz musi o pacjenta konkurować i wykazać się profesjonalizmem. Rozliczany jest za efektywną pracę. W czasie wykonywania pracy nie jest zainteresowany spotkaniami. Jeżeli chce, może to zrobić w swoim czasie wolnym. W to, jak spędza czas pracownik, dyrekcja nie wnika.

Zdaniem dyrektora Sobocińskiego, lekarze nie mają problemu z dostępem do uzyskania informacji o lekach. Poza tym nie uważa, by tego typu spotkania z przedstawicielami handlowymi można było zaliczyć do rozpowszechniających wiedzę. – To lobbowanie na temat jakiegoś leku.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.