Apel Lewiatana o okrągły stół farmaceutów i właścicieli aptek - co jest reklamą?

W związku z nowelizacją ustawy refundacyjnej Konfederacja Lewiatan apeluje do Ministra Zdrowia o zorganizowanie wspólnego spotkania wszystkich organizacji reprezentujących środowiska farmaceutów i właścicieli aptek.

Przedstawiciele organizacji pracodawców i branżowych - jak przekonują - chcą w rzetelny i merytoryczny sposób przedstawić opinie dotyczące obecnie obowiązujących zasad funkcjonowania rynku aptecznego.

"Samorząd aptekarski nie jest jedyną organizacją reprezentującą środowisko farmaceutów i właścicieli aptek. Nie ma też monopolu na wypowiadanie się w kwestiach dotyczących regulacji rynku farmaceutycznego. Wielu farmaceutów i właścicieli bardzo krytycznie ocenia obowiązujący obecnie przepis, który zakazuje aptekom dosłownie wszystkiego - każda działalność i informacja o ofercie, programach dla pacjentów i ubezpieczeniowych, usługach, które pacjent może otrzymać w aptece, jest uznawana za nielegalną reklamę" - uważają pracodawcy z KL.

Oceniają, że nieprecyzyjne zapisy dotyczące zakazu reklamy aptek powodują, że w całym kraju toczą się tysiące postępowań, kontroli i "rozmów dyscyplinujących”.

- Obecna sytuacja prowadzi do absurdalnej liczby postępowań sądowych, za które w ostatecznym rozrachunku najwięcej płacą sami podatnicy. Państwo i jego instytucje tracą czas na łapanie „przestępców” informujących seniorów o rabacie na leki OTC i witaminy - podnoszą właściciele aptek.

Ich zdaniem, patologie te są wynikiem obecnych regulacji, które nie były zapisane w rządowym projekcie Ustawy refundacyjnej, lecz znalazły się tam w ostatnim etapie procesu legislacyjnego.  

- Trzeba doprecyzować zapisy dotyczące zakazu reklamy. Obecne nieprawidłowości  wynikają z pomieszania dwóch pojęć: reklamy apteki i informowania o jej ofercie. Zgadzamy się z tezą głoszoną przez Izbę Aptekarską, że farmaceuta, tak jak adwokat czy lekarz, nie powinien reklamować swoich usług. Nie zgadzamy się jednak ze stanowiskiem, że apteka nie ma prawa poinformować pacjentów o swojej ofercie, co mogą robić kancelarie adwokackie, szpitale czy przychodnie.

- Tym bardziej, że możliwość prezentacji oferty powinna dotyczyć jedynie asortymentu nierefundowanych leków, suplementów diety, kosmetyków czy wyrobów medycznych, które są z powodzeniem reklamowane przez supermarkety, drogerie czy stacje benzynowe - mówi Jeremi Mordasewicz, doradca zarządu Konfederacji Lewiatan.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH