Agresywny pacjent zakłóca cały proces leczenia i pielęgnowania

Pacjenci i ich rodziny zachowują się dosyć często w sposób niegrzeczny w stosunku do pielęgniarek i pracowników medycznych - przyznaje prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych Grażyna Rogala-Pawelczyk.

Wynika to w dużej mierze ze stresu związanego z sytuacją zdrowotną, ale także może wiązać się z pewnego rodzaju niezadowoleniem z dłuższego oczekiwania, czy wątpliwościami lub uwagami co do funkcjonowania opieki zdrowotnej.

Naczelna Izba Pielęgniarek i Położnych niestety nie rejestruje przypadków agresji w stosunku do pielęgniarek. Wiemy jednak, że skala problemu jest duża. Mówią o tym pielęgniarki uczestniczące w spotkaniach, szkoleniach czy konferencjach. Pielęgniarki niejednokrotnie podkreślają, że problem jest narastający.

Tymczasem agresywne zachowanie chorego lub jego bliskich nie tylko uderza w godność samej pielęgniarki. Stwarza też zagrożenie dla innych chorych. Każdy agresywny pacjent lub jego rodzina, którzy zdenerwują pielęgniarkę, pośrednio mogą doprowadzić do niepożądanego zdarzenia medycznego. Agresja, niewłaściwe zachowanie, lżenie pielęgniarki może doprowadzić do sytuacji w której dojdzie do pomyłki.

Agresywny pacjent na izbie przyjęć, na SOR-ze czy na oddziale zakłóca spokój i cały proces leczenia i pielęgnowania pozostałych chorych.

Dlatego bardzo dobrym i ważnym krokiem było, wynikające z zapisów ustawy, otoczenie pielęgniarki i położnej taką samą ochroną jak innych funkcjonariuszy publicznych. Ustawowa ochrona dla pielęgniarki spowodowała, że policja interweniuje po telefonach od pielęgniarek, a sądy zajmują się przypadkami agresji wobec pielęgniarek.

Spraw toczących się w sądzie jest niewiele, jednak to co ważne, to fakt, że coraz częściej pielęgniarki mogą prosić o wsparcie policję. Ja osobiście słyszałam o dwóch takich sprawach, które zakończyły się wyrokiem dla pacjenta i jego rodziny. Mam nadzieję, że dzięki tym krokom wobec pacjentów i ich rodzin zachowujących się agresywnie w stosunku do pielęgniarek liczba aktów agresji nie będzie dramatycznie rosnąć.

Pielęgniarki i położne we wszystkich formach doskonalenia zawodowego są uczone jak zachowywać się w stosunku do pacjenta agresywnego, jak komunikować się, przekazywać informacje, unikać sytuacji konfliktowych.

W ramach różnego rodzaju modułów doskonalenia zawodowego, wewnątrz oddziału czy tych zewnętrznych, kwestia komunikowania, zapobiegania konfliktom i postępowania z agresją ze strony pacjenta jest poruszana.

Formą wspierania pielęgniarek w tym zakresie jest cykl artykułów publikowanych w Magazynie Pielęgniarki i Położnej, który opisuje, jak bronić się przed agresją fizyczną ze strony pacjenta. Specjalista z zakresu samoobrony tłumaczy jak bronić się przed agresorem nie robiąc mu krzywdy.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH