69 tys. spraw wpłynęło w 2013 r. do Rzecznika Praw Pacjenta Fot. Archiwum RZ

Naruszenie praw do świadczeń zdrowotnych, do dokumentacji medycznej, do informacji oraz do poszanowania intymności i godności - to sprawy najczęściej zgłaszane do Rzecznika Praw Pacjenta. Jak wynika z informacji tego urzędu, w 2013 r. wpłynęło do niego ponad 69 tys. spraw.

W piętek (12 czerwca) w Sejmie rzeczniczka praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska przedstawiła sprawozdanie z działalności w 2013 r. Sejmowa komisja zdrowia rekomendowała przyjęcie informacji, jednak wniosek o odrzucenie jej zgłosił PiS; głosowanie odbędzie się na kolejnym posiedzeniu Sejmu.

Jak wynika z informacji, najczęściej stwierdzano naruszenie praw do świadczeń zdrowotnych, do dokumentacji medycznej, do informacji oraz do poszanowania intymności i godności.

Najwyższy procent naruszeń praw pacjenta dotyczył psychiatrii, medycyny rodzinnej oraz ginekologii i położnictwa. Więcej niż połowa podmiotów, które łamały prawa pacjenta, to szpitale.

Najwięcej przypadków łamania praw pacjenta stwierdzono w województwach mazowieckim i łódzkim, najrzadziej zaś notowano je w województwach opolskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim.

Pacjenci skarżyli się, że udzielono im świadczenia nieodpowiadające wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej albo go odmówiono. Alarmowali w sprawie nieprawidłowo prowadzonych list oczekujących, zmuszania do dopłacania do badań diagnostycznych czy udzielania świadczenia bez zachowania staranności. W przypadku pacjentów psychiatrycznych większość naruszeń praw dotyczyło procedur przyjmowania i wypisywania ze szpitala psychiatrycznego oraz standardu opieki w tych placówkach.

Pacjenci skarżyli się też na udzielanie świadczenia zdrowotnego przy innych osobach albo brak zgody, by była przy tym osoba bliska pacjentowi. Zdarzały się przypadki niestosownego zachowania personelu medycznego, naruszającego godność pacjenta.

Ze sprawozdania wynika, że najgorzej jest z przestrzeganiem praw pacjentów z chorobami psychicznymi. Dane rzecznika wskazują, że w stosunku do poprzednich lat jest więcej spraw, w których odmawia się im informacji, naruszana jest zasada przyjmowania do placówki w trybie nagłym, gdy przyjęcie odbywa się bez względu na zgodę pacjenta, omija się procedury przy stosowaniu przymusu bezpośredniego, izolacji.

Jak poinformowała Kozłowska, najczęściej wybieraną formą kontaktu z jej urzędem była ogólnopolska bezpłatna infolinia o numerze: 800 190 590. Podkreśliła, że dla pacjentów jest to bardzo ważna forma kontaktu. Infolinia działa poniedziałku do piątku w godz. 9.00-21.00.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH