PRAWO W OCHRONIE ZDROWIA

Firma sprzedająca wyroby tytoniowe nie może mieć w swojej nazwie lub logo wyrazów czy znaków wskazujących na to, że palenie jest przyjemne lub smaczne - wynika z wydanego w środę (18 stycznia) wyroku Sądu UE.

Wyrok unijnego sądu dotyczy polskiej firmy, której właściciel w 2014 r. wniósł do Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) wniosek o rejestrację, jako unijnego znaku towarowego, znaku "Tasty Puff" m.in. dla ubrań, obuwia i wyrobów tytoniowych. Słowno-graficzny znak składał się z wyrazów "tasty" i "puff" napisanych czarną stylizowaną czcionką oraz czarnych kółek różnej wielkości.

EUIPO odmówił rejestracji znaku w odniesieniu do wyrobów tytoniowych, argumentując m.in., że jest on zbyt opisowy, jeśli weźmie się pod uwagę produkty, których dotyczy. Powołując się na różne słowniki języka angielskiego urząd stwierdził, że wyrażenie złożone ze słów "tasty puff" może odnosić się do palenia i być odczytane jako "dymek, zaciągnięcie się o dobrym smaku".

Uznano, że w przypadku firmy sprzedającej wyroby tytoniowe i akcesoria używane przez palaczy informowałoby ono konsumentów, iż opatrzony tym znakiem tytoń lub jego substytuty mają wyborny smak oraz że oznaczone tak artykuły do użytku z tytoniem, w tym fajki, lufki czy bibułki, pomagają ten smak zachować lub podkreślić. 

Polski przedsiębiorca nie zgodził się z interpretacją ekspertów EUIPO i wystąpił do Sądu UE o stwierdzenie nieważności decyzji urzędu.

Właściciel firmy tłumaczył, że wyrazy w znaku są po prostu zapisane fantazyjną czcionką i otoczone kropkami, żeby całość sprawiała "wrażenie lekkości i fantazyjności". Twierdził także, że czarne kropki otaczające słowa "tasty puff" nie odnoszą się w żaden sposób do tytoniu, a wyrażenie można tłumaczyć także jako "smaczny oddech". Jego zdaniem zgłoszony znak towarowy mógł ewentualnie wywoływać określone skojarzenia, natomiast nie odnosił się bezpośrednio do wyrobów tytoniowych, jakimi handluje spółka.

Sąd UE nie przyjął jednak tej argumentacji. 

Sąd przyznał, że chociaż docelowy krąg odbiorców tego typu produktów składa się z przeciętnych konsumentów, stosunkowo dobrze poinformowanych, uważnych i rozsądnych, to jednak w odniesieniu do niektórych produktów, takich jak np. tytoń, mogą być oni szczególnie podatni na sugestię. Dotyczy to zwłaszcza osób, które kupują papierosy codziennie.

Unijny sąd oddalił skargę polskiego przedsiębiorcy i obciążył go kosztami postępowania.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH