PRAWO W OCHRONIE ZDROWIA

Rzecznik Praw Pacjenta poinformował pacjentów oraz świadczeniodawców o działaniach, które zostaną podjęte przez RPP w sytuacji, gdy z 1 lipca br. rozpocznie się protest środowiska lekarskiego.

Rzecznik przypomina, że każdy ubezpieczony pacjent korzystający ze świadczeń zdrowotnych w placówce medycznej posiadającej kontrakt z NFZ na udzielanie refundowanych świadczeń zdrowotnych, ma prawo do otrzymania recepty z przysługującą mu w danym przypadku zniżką, a obowiązkiem lekarza jest taką receptę wypisać.

Jak zaznacza w komunikacie na ten temat Krystyna Barbara Kozłowska, ''każde inne zachowanie lekarza będzie podstawą do podejmowania przez Rzecznika Praw Pacjenta konkretnych działań w ramach przysługujących kompetencji ustawowych''.

Wskazuje, że każdy pacjent, który znajdzie się w sytuacji wyżej opisanej powinien:
- jak najszybciej zgłosić się do dyrektora danej placówki medycznej o wystawienie recepty z należną refundacją;
- jeśli nie okaże się to skuteczne - niezwłocznie skontaktować się z Biurem Rzecznika Praw Pacjenta za pośrednictwem ogólnopolskiej bezpłatnej infolinii 800-190-590 (nr dla tel. komórkowych i stacjonarnych) czynnej pn.- pt. w godz. 9-21.

RPP apeluje, by pacjenci zarówno w zgłoszeniach telefonicznych, jak i pisemnych przekazywali niezbędne dane tzn.: swoje imię i nazwisko, adres, nr tel. kontaktowy, adres placówki, w której została wystawiona recepta, datę zdarzenia, nazwę leku, adres apteki jeśli recepta została już zrealizowana.

Jeśli pacjent przedstawiający takie zgłoszenie będzie chciał zachować anonimowość - jak przekazał RPP - zostanie to uszanowane i nie wykluczy podejmowania działań przez Rzecznika.

Szczegółowa instrukcja dla pacjenta znajduje się w specjalnym banerze na głównej stronie internetowej Biura.

Jak wynika z komunikatu Rzecznik Praw Pacjenta, w zależności od uzyskanych informacji, będzie wszczynał postępowania wyjaśniające w sprawach indywidualnych z urzędu bądź na wniosek strony. Gdy wiele sygnałów od pacjentów będzie dotyczyć jednego świadczeniodawcy, RPP może wydać postanowienie o wszczęciu postępowania w sprawie stosowania praktyk naruszających zbiorowe prawa pacjentów.

Jeżeli świadczeniodawcy nie przekażą w określonym terminie informacji, o które wnioskuje Rzecznik, na świadczeniodawcę może być nałożona kara pieniężna do 50 tys. zł.

RPP informuje, że jeśli świadczeniodawca nie odstąpi od bezprawnych praktyk pomimo wydania przez Rzecznika decyzji o uznaniu działań za naruszające zbiorowe prawa pacjentów, może na niego zostać nałożona kara pieniężna do wysokości 500 tys. zł.

Niezależnie od tego, pacjent może również samodzielnie skontaktować się z Wydziałem Spraw Świadczeniobiorców właściwego wojewódzkiego oddziału NFZ.

Lekarz, który nie wypisałby recepty na lek refundowany pacjentowi ubezpieczonemu, nie wywiązałby się tym samym z kontraktu zawartego przez świadczeniodawcę z NFZ, za co również przewidziane są sankcje, m. in. kara finansowa do 2 proc. wartości kontraktu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH