PRAWO W OCHRONIE ZDROWIA

NRL: reklamy usług medycznych na portalach zakupów grupowych są niedozwolone

Gabinety lekarskie, w szczególności dentystyczne, coraz częściej oferują swoje usługi poprzez portale zakupów grupowych. Naczelna Rada Lekarska ostrzega, że to działanie niedozwolone.

Maciej Hamankiewicz, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, tłumaczy w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl, że oferowanie świadczeń zdrowotnych w portalach zakupów grupowych, takich jak np. Groupon, to forma reklamy, czyli działanie niedozwolone.

- Jeżeli tego typu informacja dotrze do organów, które zajmują się ocenianiem działalności lekarzy np. rzecznika odpowiedzialności zawodowej, to postępowanie w takiej sprawie będzie prowadzone - stwierdza Maciej Hamankiewicz.

Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą Naczelnej Rady Lekarskiej z 16 grudnia 2011 r. lekarz lub lekarz dentysta nie może reklamować udzielanych przez siebie usług medycznych. Uchwała określa zasady podawania do publicznej wiadomości informacji o udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

Pytany przez nas o te kwestie prezes NRL, podkreśla, że każde naruszenie kodeksu etyki lekarskiej podlega ocenie rzecznika odpowiedzialności zawodowej. W przypadku, gdy przekroczenie kodeksu zostaje stwierdzone, to do oceny i wyciągania konsekwencji jest uprawniony sąd lekarski.

- W ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty są przewidziane różnego rodzaju kary, od upomnienia do odebrania prawa do wykonywania zawodu - informuje Maciej Hamankiewicz.

Dodaje, że nie należy sądzić, że w przypadku tego typu przekroczeń od razu będą odbierane uprawnienia do wykonywania zawodu.

- To jednak na razie jest czysta teoria, bo takich spraw jeszcze nie było - mówi prezes NRL i dodaje, że konsekewncje są uzależnione od okoliczności. Według niego w takich sprawach najbardziej prawdopodobną konsekwencją jest kara finansowa, ewentulanie upomnienie.

Hamankiewicz zauważa, że oferowanie usług medycznych na portalach zakupów grupowych to zupełnie nowa metoda pozyskiwania pacjentów i być może nie wszyscy lekarze zdają sobie sprawę, że jest to działanie niewłaściwe.

- Części kolegów trzeba to jasno przypomnieć - uważa.

Według Macieja Hamankiewicza zjawisko korzystania z portali zakupów grupowych w szczególności pojawiło się wśród lekarzy dentystów. Portal TokFm.pl informuje, że dotyczy to również dermatologów, lekarzy medycyny pracy, czy chirurgów.

Według portalu najwięcej przypadków reklam niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej czy gabinetów lekarskich jest w Krakowie i Wrocławiu. Tam izby lekarskie nie dostrzegły problemu. Inaczej jest na Śląsku i w Trójmieście. Katowicka izba odnotowała kilka przypadków reklamowania usług medycznych w serwisach sprzedaży grupowej jeszcze w ubiegłym roku. W tym roku podobnymi problemami zajmują się już w Gdańsku.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH