PRAWO W OCHRONIE ZDROWIA

NRL: reklamy usług medycznych na portalach zakupów grupowych są niedozwolone

Gabinety lekarskie, w szczególności dentystyczne, coraz częściej oferują swoje usługi poprzez portale zakupów grupowych. Naczelna Rada Lekarska ostrzega, że to działanie niedozwolone.

Maciej Hamankiewicz, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej, tłumaczy w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl, że oferowanie świadczeń zdrowotnych w portalach zakupów grupowych, takich jak np. Groupon, to forma reklamy, czyli działanie niedozwolone.

- Jeżeli tego typu informacja dotrze do organów, które zajmują się ocenianiem działalności lekarzy np. rzecznika odpowiedzialności zawodowej, to postępowanie w takiej sprawie będzie prowadzone - stwierdza Maciej Hamankiewicz.

Przypomnijmy, że zgodnie z uchwałą Naczelnej Rady Lekarskiej z 16 grudnia 2011 r. lekarz lub lekarz dentysta nie może reklamować udzielanych przez siebie usług medycznych. Uchwała określa zasady podawania do publicznej wiadomości informacji o udzielaniu świadczeń zdrowotnych.

Pytany przez nas o te kwestie prezes NRL, podkreśla, że każde naruszenie kodeksu etyki lekarskiej podlega ocenie rzecznika odpowiedzialności zawodowej. W przypadku, gdy przekroczenie kodeksu zostaje stwierdzone, to do oceny i wyciągania konsekwencji jest uprawniony sąd lekarski.

- W ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty są przewidziane różnego rodzaju kary, od upomnienia do odebrania prawa do wykonywania zawodu - informuje Maciej Hamankiewicz.

Dodaje, że nie należy sądzić, że w przypadku tego typu przekroczeń od razu będą odbierane uprawnienia do wykonywania zawodu.

- To jednak na razie jest czysta teoria, bo takich spraw jeszcze nie było - mówi prezes NRL i dodaje, że konsekewncje są uzależnione od okoliczności. Według niego w takich sprawach najbardziej prawdopodobną konsekwencją jest kara finansowa, ewentulanie upomnienie.

Hamankiewicz zauważa, że oferowanie usług medycznych na portalach zakupów grupowych to zupełnie nowa metoda pozyskiwania pacjentów i być może nie wszyscy lekarze zdają sobie sprawę, że jest to działanie niewłaściwe.

- Części kolegów trzeba to jasno przypomnieć - uważa.

Według Macieja Hamankiewicza zjawisko korzystania z portali zakupów grupowych w szczególności pojawiło się wśród lekarzy dentystów. Portal TokFm.pl informuje, że dotyczy to również dermatologów, lekarzy medycyny pracy, czy chirurgów.

Według portalu najwięcej przypadków reklam niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej czy gabinetów lekarskich jest w Krakowie i Wrocławiu. Tam izby lekarskie nie dostrzegły problemu. Inaczej jest na Śląsku i w Trójmieście. Katowicka izba odnotowała kilka przypadków reklamowania usług medycznych w serwisach sprzedaży grupowej jeszcze w ubiegłym roku. W tym roku podobnymi problemami zajmują się już w Gdańsku.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.