Zespół do spraw zespołu: absurd w walce z absurdami w ochronie zdrowia? Biurokracja, sterty formularzy. Czy temu absurdowi kres położy cyfryzacja dokumentacji medycznej? FOT. PTWP

Powołany w styczniu 2016 r. przez ministra zdrowia tzw. zespół do spraw absurdów w ochronie zdrowia trzy miesiące później zakończył pracę. Jej efektem był 130-stronicowy raport wskazujący obszary, w których powinno nastąpić uproszenie regulacji w działalności leczniczej. W listopadzie br. minister powołał kolejny zespół. Ma się zająć wdrażaniem propozycji wypracowanych przez poprzedni zespół...

Efekt pracy pierwszego zespołu na prawie półtora roku niemal zniknął w szufladach resortu. Czy to przykład urzędniczego absurdu i tworzenia kolejnych raportów i analiz, które w praktyce niczemu nie służą?

Działalność bezterminowa
Już po zakończeniu prac pierwszego zespołu i przedłożeniu ministrowi opasłego pracowania, Marek Twardowski, wiceprezes Porozumienia Zielonogórskiego, były wiceminister zdrowia, zapowiadał, że trudno się spodziewać z tego powodu szybkich zmian w kierunku odbiurokratyzowania systemu.

Zwracał uwagę, że prace dotyczyły zbyt wielu aktów prawnych, wymagających modyfikacji na różnych poziomach. W jego ocenie wówczas potrzeba było jednego do półtora roku, by wprowadzić w życie rekomendacje zespołu.

Twardowski pomylił się o tyle, że owe rekomendacje doczekały się nie tyle wdrożenia, co powołania nowego zespołu, który ma zająć się opracowaniem wdrożeniowych rozwiązań. Czas, jaki nowy zespół ma na stworzenie rozwiązań pozwalających odbiurokratyzować działalność leczniczą, nie jest w żaden sposób określony.

To oznacza, że zgodnie z zarządzeniem go powołującym, aktywność zespołu jest bezterminowa. Zespół Ma jedynie co kwartał przedkładać ministrowi raport ze swojej działalności.

Na walkę z biurokracją biurokraci mają czas
- Raport w sprawie możliwości uproszczenia regulacji dotyczących wykonywania działalności leczniczej był już gotowy półtora roku temu - podkreśla dr Maciej Hamankiewicz, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej.

- To, że minęło tyle miesięcy i dopiero teraz powraca się do tematu samo w sobie jest absurdem. Kolejnym jest to, że powołano następny zespół. Kolejnym absurdem jest to, że wdrażano przez półtora roku różne pomysły z obszaru działalności leczniczej, a wnioskami z raportu postanowiono się zająć dopiero teraz - stwierdza Hamankiewicz.

Jak podkreśla prezes NRL, w sferze barier biurokratycznych jest bardzo wiele do zrobienia - na przykład w obszarze kształcenia podyplomowego. Jego zdaniem absurdem było wprowadzenie niesprawdzonego i pełnego błędów elektronicznego Systemu Monitorowania Kształcenia, w którym przeszkód i barier jest tyle, że zamiast uprościć sposób kształcenia doszło do jego skomplikowania. Mają z nim problem zarówno lekarze wnioskujący o specjalizację, jak i ośrodki składające dokumenty potrzebne do akredytacji. Nadal też wychodzą na jaw jakieś nowe problemy z tym systemem.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.