Zdrowiu publicznemu potrzebny minister bez teki

BCC od 2012 r. w rekomendacjach Gospodarczego Gabinetu Cieni postulowało przygotowanie ustawy o zdrowiu publicznym i powołanie Narodowej Rady Zdrowia Publicznego. Dlatego z dużym zadowoleniem przyjmujemy fakt przedłożenia przez minister Beatę Małecką-Liberę projektu tej ważnej ustawy do dalszego procedowania i wyrażamy poparcie dla ustawy o zdrowiu publicznym - pisze Anna Janczewska-Radwan, minister ds. systemu ochrony zdrowia w Gospodarczym Gabinecie Cieni Business Center Club.

Naszym zdaniem, aby ustawa realizowała przedstawiony w uzasadnieniu cel, konieczne jest dokonanie w niej określonych uzupełnień i korekt. Proponujemy, by pełnomocnik rządu do spraw zdrowia publicznego funkcjonował w randze ministra bez teki. Biorąc pod uwagę rangę zdrowia publicznego, jego międzyresortowość, wpływ na sytuację zdrowotną społeczeństwa oraz wagę zadań, jakie ma pełnomocnik do wykonania, takie jego usytuowanie jest jak najbardziej uzasadnione i wręcz konieczne.

Dysponentem Funduszu Zdrowia Publicznego powinien być pełnomocnik, odpowiadający za całokształt efektów działań, wynikających z ustawy i Narodowego Programu Zdrowia. Pełnomocnik, działając w randze ministra bez teki może być dysponentem takiego funduszu celowego.

Zabrakło miejsca dla pracodawców
W składzie Rady do spraw Zdrowia Publicznego zabrakło przedstawicieli pracodawców. Przedsiębiorcy, zatrudniający w Polsce 16 milionów pracowników, w związku z zadaniami medycyny pracy, jakie już wypełniają oraz dodatkowo w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, mogą i powinni odgrywać bardzo ważną rolę w zakresie profilaktyki i propagowania zdrowego trybu życia.

Wnosimy również o uwzględnienie w składzie rady przedstawicieli organizacji aptekarzy. Apteki to placówki zdrowia publicznego, a farmaceuci to osoby wykonujące zawód zaufania publicznego, spełniające również rolę prewencyjno-edukacyjną. Członkami Rady Zdrowia Publicznego powinni być również naszym zdaniem przedstawiciele organizacji pacjentów.

Poddajemy też pod rozwagę korektę nazwy rady z ''Rady do Spraw Zdrowia Publicznego'' na ''Narodową Radę Zdrowia Publicznego''.

Ustawa, wnosząc konieczność dokonania zmian w obowiązujących już uregulowaniach powinna również uwzględniać stosowne zmiany w trzech innych ustawach, a mianowicie w (1) ustawie o bezpieczeństwie żywności i żywienia w aspekcie produktów nie spełniających polskich norm bezpieczeństwa żywności i zasad zdrowego żywienia oraz w aspekcie lepszego uregulowania rynku suplementów diety, (2) w ustawie prawo farmaceutyczne w aspekcie możliwości uczestnictwa apteki w prewencji zdrowia oraz (3) w ustawie o radiofonii w aspekcie udziału mediów publicznych w działaniach prewencyjno-edukacyjnych.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH