Wszystkie żłobki muszą być wpisane do rejestru

Od 4 kwietnia wszystkie żłobki muszą być wpisane do rejestru żłobków i klubów dziecięcych. Kończy się trzyletni okres przejściowy, jaki prywatne placówki, powstałe przed wejściem w życie tzw. ustawy żłobkowej, miały na dostosowanie się do jej wymogów.

Trzy lata temu weszła w życie ustawa o formach opieki nad dziećmi do lat trzech (tzw. żłobkowa), która zasadniczo zmieniła zasady, na jakich działają żłobki i inne placówki sprawujące opiekę nad najmłodszymi dziećmi.

Wcześniej żłobki były zakładami opieki zdrowotnej, podlegały resortowi zdrowia i musiały spełnić wiele restrykcyjnych wymogów. Funkcjonowały również prywatne placówki, które nie były żłobkami, ale prowadziły działalność gospodarczą polegającą na opiece nad dziećmi. Nie podlegały one żadnemu nadzorowi i nie musiały spełniać żadnych odgórnie określonych standardów.

Ustawa "żłobkowa" przekazała nadzór nad żłobkami Ministerstwu Pracy i Pomocy Społecznej, wprowadziła również inne formy opieki, takie jak klub dziecięcy oraz opiekun dzienny i precyzyjnie określiła wymogi, jakie muszą spełniać tego rodzaju placówki.

Obecnie, w myśl przepisów ustawy "żłobkowej", prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością, która wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych prowadzonego przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. Aby taki wpis uzyskać, trzeba spełnić wymogi określone w ustawie.

Każda nowo powstała placówka musi być wpisana do rejestru, jednak podmioty działające przed wejściem ustawy w życie dostały trzy lata na dostosowanie się do standardów wymaganych ustawą i uzyskanie wpisu. Okres przejściowy upływa 3 kwietnia. Od 4 kwietnia opieka nad dziećmi do lat trzech może być sprawowana tylko w placówkach wpisanych do rejestru.

Przed dokonaniem wpisu do rejestru przeprowadzona zostanie wizytacja lokalu w celu sprawdzenia, czy zapewnione są bezpieczne i higieniczne warunki wychowania i opieki nad dziećmi.

Ustawa określa m.in. liczbę opiekunów w żłobkach i klubach dziecięcych, a także ich kwalifikacje. Jeden opiekun może sprawować opiekę nad maksymalnie ośmiorgiem dzieci, a gdy w grupie znajduje się dziecko niepełnosprawne, dziecko wymagające szczególnej opieki lub dziecko, które nie ukończyło pierwszego roku życia - maksymalnie nad pięciorgiem dzieci. Ponadto w żłobku, do którego uczęszcza więcej niż 20 dzieci, powinna zatrudniona być przynajmniej jedna pielęgniarka lub położna.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.