Wiceszefowa MEN: wzrosła liczba etatów psychologów w szkołach Fot. archiwum

Ponad 1,5 mln uczniów i wychowanków przedszkoli jest objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną; liczba etatów w tej dziedzinie od 2015 r. wzrosła do 22 tys. - poinformowała w czwartek (23 listopada) w Sejmie wiceminister edukacji narodowej Marzena Machałek.

Wiceszefowa MEN odpowiadała na pytania posłów w sprawie wprowadzenia systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach.

Zdaniem Waldemara Andzela (PiS), zapewnienie dzieciom i młodzieży wsparcia psychologiczno-pedagogicznego - zwłaszcza, kiedy młodzież boryka się z problemem depresji - stanowi ważny aspekt ich rozwoju. Jednak często decyzja o przyjęciu specjalistów w szkole uwarunkowana jest możliwościami finansowymi, dodatkowymi etatami dla psychologów oraz pedagogów szkolnych.

Jak podał, w roku szkolnym 2015/2016 na jedną szkołę przypadało średnio 0,75 etatu pedagoga i 0,2 etatu psychologa; w szkołach wiejskich te wskaźniki wynoszą odpowiednio 0,59 i 0,09.

Odnosząc się do tej kwestii, Machałek poinformowała, że liczba etatów psychologów i pedagogów wzrosła od 2015 r. z 20 tys. do 22 tys. Tym samym 1,5 mln uczniów i wychowanków przedszkoli jest objętych różnymi formami pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach, przedszkolach i placówkach. Dodała, że kwota przeznaczona na etaty została przeliczona i mieści się w subwencji oświatowej.

- Chcę zapewnić, że bardzo ważnym zadaniem, które jest przed nami, jest zapewnienie dostępności do pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez zwiększenie liczby specjalistów udzielającej tej pomocy. Chcemy, by każdy uczeń, który tego potrzebuje, był objęty taką pomocą w szkole, ponieważ szkoła powinna zapobiegać nieprawidłowościom rozwojowym, wcześnie rozpoznawać i trafnie identyfikować problemy, likwidować bariery, a także wzmacniać młodych ludzi w uczestnictwie w szkole. Podejmujemy naprawdę liczne działania, które już wprowadzamy i nad którymi pracujemy, aby lepiej rozpoznawać potrzeby młodych ludzi i zapewnić im wsparcie w rozwoju - powiedziała wiceminister.

Machałek podała, że MEN przygotowuje nowe rozwiązania w zakresie zatrudniania specjalistów. Podkreśliła też, że w ustawie o finansowaniu zadań oświatowych ujednolicono obowiązkowy wymiar godzin tzw. pensum nauczycieli, pedagogów, psychologów i logopedów, doradców zawodowych.

Wiceminister przypomniała, że od 1 września obowiązuje nowe rozporządzenie dotyczące zasad udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, tj. organizowania zajęć rozwijających umiejętności uczenia się i kompetencje społeczne oraz indywidualnej ścieżki kształcenia uczniów, którzy np. ze względu na stan zdrowia mają trudności w funkcjonowaniu w klasie.

- W bieżącym roku w ramach nadzoru pedagogicznego monitorujemy, w jaki sposób przedszkola, szkoły i placówki wywiązują się z obowiązku zapewnienia pomocy psychologicznej dzieciom i młodzieży. Prowadzone jest też monitorowanie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich typach szkół - poinformowała Machałek.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH