WHO: zakaz reklamy tytoniu powoduje ograniczenie liczby palących

Zakaz reklamy tytoniu prowadzi do znaczącego zmniejszenia liczby osób rozpoczynających palenie oraz osób już palących - podkreśliła Paulina Miśkiewicz, dyrektor biura WHO w Polsce.

Hasłem przewodnim tegorocznego Światowego Dnia Bez Tytoniu, przypadającego w piątek (31 maja),  jest "zakaz reklamy i promocji tytoniu oraz sponsoringu przez firmy tytoniowe".

Z tej okazji na seminarium w siedzibie ministerstwa zdrowia dyskutowano w środę (29 maja) m.in. o tym, czy obowiązujące w Polsce przepisy dotyczące zakazu reklamy i promocji wyrobów tytoniowych są wystarczające.

Jak podkreśliła podczas seminarium dyrektor biura WHO w Polsce, "zakaz wszelkiej reklamy, promocji i sponsorowania przez firmy tytoniowe jest zgodny z Ramową Konwencją WHO o Ograniczaniu Używania Tytoniu, którą także Polska ratyfikowała".

- Międzynarodowe doświadczenia potwierdzają, że kompleksowe zakazy w tym obszarze prowadzą do zmniejszenia liczby osób rozpoczynających palenie, szczególnie wśród młodzieży, oraz do zmniejszania liczby osób palących - zaznaczyła Miśkiewicz.

W jej opinii, reklamy ''kreują mylny wizerunek, że palenie papierosów jest miłe, przyjemne i nie jest szkodliwe".

Według Pauliny Miśkiewicz obowiązujące w Polsce przepisy o zakazie reklamy wyrobów tytoniowych są omijane przez przemysł tytoniowy. Jak wyliczała, można spotkać się z szeregiem strategii umożliwiających promocję produktów, np. ekspozycja opakowań w miejscach sprzedaży, umieszczanie nad półkami bannerów reklamowych, darmowe próbki, lokowanie produktu w filmach, teledyskach, a także sponsoring i działania z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu, np. wspieranie kampanii prospołecznych przez koncerny tytoniowe.

Zwróciła uwagę, że również sama forma opakowania wyrobów tytoniowych stanowi formę promocji, ponieważ opakowania te są atrakcyjne szczególnie dla młodzieży i kobiet.

- Przepisy w Polsce mogłyby być lepsze. One istnieją, natomiast branża tytoniowa obchodzi je w różny sposób - oceniła dyrektor biura WHO w Polsce.

Z koeli wiceminister zdrowia Igor Radziewicz-Winnicki zaznaczył, że w Polsce mamy już przepisy zakazujące reklamy papierosów, jednak to, czy są one przestrzegane, zależy od organów ścigania oraz od nas samych. Zaapelował o reagowanie obywateli np. w sytuacji, gdy widzą, że ktoś sprzedaje papierosy dzieciom.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH