Co w takiej sytuacji można zaproponować farmaceuta? - Przede wszystkim na całym świecie szuka się rozwiązań idących za pacjentem poza szpital czy przychodnię. I wszędzie okazuje się, że to właśnie farmaceuci ze względu na dostępność i posiadaną wiedzę doskonale wpisują się w potrzeby pacjentów i systemów ochrony zdrowia - odpowiada wiceprezes NRA.

- Doskonałym przykładem jest rozwijany w Irlandii serwis nazywany "new medicine service" (NMS), który polega na wyselekcjonowaniu pacjentów chorych przewlekle, którzy przyjmują leki po raz pierwszy. Ze względu na duże ryzyko odstawienia leków, oferuje się tym pacjentom dodatkowe wsparcie farmaceuty - dodaje.

Tłumaczy, że z takim pacjentem - po udzieleniu mu szczegółowych informacji na temat rozpoczętej terapii - po pewnym czasie, w zależności od jednostki chorobowej, farmaceuta kontaktuje się telefonicznie, albo osobiście, weryfikując, czy pacjent przyjmuje leki prawidłowo i czy nie wystąpiły działania niepożądane mogące skutkować przerwaniem terapii. Oczywiście poza korzyścią dla zdrowia pacjenta i jego komfortu życia, NMS przekłada się na zauważalne oszczędności po stronie ubezpieczyciela, co powoduje, że opłaca się ten serwis finansować.

Spektrum systemowych interwencji farmaceutów jest szerokie
- Oczywiście spektrum możliwych systemowych interwencji farmaceutów jest o wiele szersze - może dotyczyć ograniczania polipragmazji (przyjmowanie przez pacjenta więcej niż kilku leków jednocześnie - red.), wykrywania nadciśnienia lub cukrzycy. Może również mieć na celu zwiększanie wyszczepialności poprzez promocję szczepień, przypominanie pacjentom o terminach kolejnych dawek czy też poprzez prowadzenie szczepień w aptekach - wylicza wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej w wywiadzie dla portalu rynekaptek.pl.

Dodaje, że skala skuteczności interwencji farmaceutów jest pochodną naszej wiedzy i zaufania pacjentów: - Stąd bierze się sukces szczepień oferowanych przez apteki w niektórych krajach. Po pierwsze, pracujący tam farmaceuta daje poczucie bezpieczeństwa, a po drugie, apteka jest tuż za rogiem i nie trzeba zapisywać się z wyprzedzeniem do lekarza, a następnie czekać na wizytę.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.