Ustawa o wychowaniu w trzeźwości: będzie z nią kłopot podczas EURO 2012?

Ministerstwo Zdrowia przygotowało projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości, który trafił już pod obrady Rady Ministrów. Zakłada m.in., że emisja reklamy piwa będzie możliwa w telewizji czy radiu dopiero po godzinie 23.00. W związku z proponowaną nowelizacją, w mediach pojawiło się sporo publikacji wieszczących brak oczekiwanej skali komercyjnego sukcesu EURO 2012.

Wprowadzając zakaz emisji reklam napojów alkoholowych przed godz. 23.00, resort zdrowia powraca do rozwiązań, które obowiązywały jeszcze w 2003 r. i tłumaczy, że w ten sposób chce walczyć ze spożywaniem alkoholu przez młodzież. Ministerstwo uzasadnia, że w innych państwach – dowodzi tego doświadczenie – emisja reklam alkoholi wiąże się z większym ich spożyciem przez młode osoby.

Projekt – co pewnie przyjmą z ulgą handlowcy – zakłada jednak odstępstwo od zakazu. Chodzi o egzekwowanie prawa dotyczącego godzin emitowania reklamy piwa. W trakcie transmisji z sportowych imprez masowych nie będzie obowiązywał zakaz przed godziną 23.00. Co do losów kibiców - smakoszy piwa wokół stadionów podczas EURO 2012 decyzji jeszcze nie ma...

Bój o reklamy
Producenci złocistego napoju mają zupełnie inny punkt widzenia na zapisy proponowanej przez resort zdrowia nowelizacji ustawy i trudno żeby było inaczej.

Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej jest zdania, że ograniczenia reklam nie spowodują zmniejszenia konsumpcji alkoholu przez młode osoby.

Młodzież wieczorami siedzi w internecie, a nie przed telewizorem. Decyzje o piciu podejmuje nie pod wpływem reklam, lecz presji rówieśników. Szkoda, że państwo proponuje takie rozwiązania, mimo że wcale nie dba o przestrzeganie zakazu sprzedaży alkoholu młodzieży i nie czyni wysiłków dla choćby minimalnego jego przestrzegania stwierdza Kwiatkowski na łamach Dziennika Gazeta Prawna.

Takie tłumaczenia są jednak zapewne przesadzone. Jeśli reklama nie miałaby wpływu na wzrost sprzedaży alkoholu, wraz z pozycjonowaniem na tym rynku konkretnych marek i firm, to z pewnością koncerny nie inwestowałyby w nią tak ogromnych pieniędzy.

Krzysztof Brzózka, dyrektor Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, uważa, iż informacje przekazywane przez przemysł alkoholowy, że reklama nie zachęca nikogo do picia alkoholu, a tylko do wybory pomiędzy markami i gatunkami, są nieprawdziwe.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH