System propacjencki istnieje, czy na razie jest tylko propagandowym hasłem? FOT. Arch. RZ; zdjęcie ilustracyjne

Dopóki nie zdefiniujemy pojęcia pacjentocentryzm i mu podobnych (opieka pacjentocentryczna, system skierowany na pacjenta, propacjencki itd.), dopóty będzie ono workiem, do którego wrzucamy wszystko, o czym akurat sądzimy, że dobrze służy pacjentowi. Tyle że takie subiektywne oceny niczego nie wyjaśniają, wprowadzają tylko myślowy zamęt.

Multimedia

SYSTEM, KTÓREGO POTRZEBUJĄ PACJENCI.pdf

0,39 MB
typ pliku: Prezentacja PDF

O obniżeniu opłaty za korzystanie z przyszpitalnego parkingu na dobrą sprawę też można powiedzieć, że jest propacjenckie, ale przecież intuicyjnie czujemy, że nie o to chodzi. Muszą być jakieś obiektywne kryteria, identyfikujące określone decyzje, działania i poglądy jako propacjenckie. Nie istnieją, więc co rusz mamy spory, czy coś jest bardziej pro- czy anty-pacjenckie. Przykładem mogą być kontrowersje wokół Agencji Badań Medycznych (ABM).

Minister zdrowia Łukasz Szumowski wyjaśniał, że ABM "powstaje z myślą o pacjentach, którzy dzięki niej będą mogli być leczeni skuteczniej i nowocześniej oraz że Agencja będzie działała bezpośrednio na rzecz pacjentów". - Badania kliniczne to przecież leczenie pacjentów. Tyle że metodą innowacyjną, której skuteczność jest badana. Owszem na początku na mniejszej grupie, ale docelowo mają służyć poprawie skuteczności i wdrożeniu lepszych terapii dla wszystkich chorych - wskazywał.

Co służy pacjentowi?
- Pod hasłem pacjentocentryzmu próbowano przemycić wiele innych idei. I tak okazało się, że pacjentocentryczna jest Agencja Badań Medycznych - oponuje Ewa Borek z Fundacji My Pacjenci i wskazuje na inne przykłady, które jej zdaniem niewiele lub zgoła nic nie mają z pacjentocentryzmem. Pojawiły się one w czasie cyklu debaty Wspólnie dla Zdrowia, a to dlatego, że jednym z głównych wątków dyskusji był temat zaproponowany przez MZ: „system pacjentocentryczny - na czym polega”.

- Podczas debat Wspólnie dla Zdrowia jako pacjentocentryczną propagowano ideę przejmowania przez pacjentów odpowiedzialności za własne zdrowie oraz nałożenia na pacjentów obowiązków związanych ze zdrowiem - kontynuuje Borek.

- Podobnie pod osłoną pacjentocetryzmu próbowano podczas tej debaty sprzedać ideę Value Based Healthcare (opieka zdrowotna oparta o wartości). Wydaje się ona słuszna, tylko niezwykle trudna do wdrożenia w praktyce - zwraca uwagę.

- Łatwo można określić efekt działania drogiego innowacyjnego leku, ale w przypadku złożonych terapii takich jak onkologiczne, gdzie na efekt składa się chirurgia, radio- i chemioterapia płacenie za efekt napotyka na bariery techniczne i merytoryczne. Wskazywanie płacenia za efekt jako jedynego i głównego kierunku zmian w ochronie zdrowia jest szkodliwe, ponieważ odciąga nas od zajęcia się rozwiązaniem rzeczywistych i podstawowych problemów pacjentów - kolejek do świadczeń i wysokich wydatków prywatnych - wylicza Ewa Borek i dodaje: - To tak jakby zacząć remont walącego się domu od dachu, gdy woda zniszczyła fundamenty.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.