PAP/ Rynek Zdrowia | 04-02-2015 18:43

Sławomir Neumann: ocena pakietu onkologicznego możliwa po I kwartale

Po pierwszym kwartale br. będziemy mogli podsumować, jak działa pakiet onkologiczny, ocenić słabości systemu i je skorygować; po półroczu resort będzie mógł zaprezentować pierwsze analizy finansowe dotyczące pakietu - poinformował wiceminister zdrowia Sławomir Neumann.

Wiceminister zdrowia zapewnił, że zbierane są wszystkie uwagi dotyczące funkcjonowania pakietu, a ministerstwo na bieżąco stara się usprawniać system.

- Po pierwszym kwartale będziemy mogli podsumować działanie tego pakietu, już od poziomu lekarza POZ, do leczenia w centrach. Będziemy mogli powiedzieć, czy rzeczywiście są wady i słabości systemu i je korygować - powiedział.

Jak dodał, pierwsze analizy finansowe funkcjonowania pakietu MZ będzie mogło zaprezentować po pierwszym półroczu.

- Jesteśmy w roku, który będzie miał dla onkologii duże znaczenie, bo będzie uchwalony nowy Narodowy Program Zwalczania Chorób Nowotworowych, będziemy mieli pierwsze doświadczenie i pozytywne efekty zmian w onkologii. I rzeczywiście chyba będzie też tak, że w dużej mierze pacjenci onkologiczni będą leczeni w jednostkach specjalizujących się w onkologii, czego do tej pory nie było - mówił wiceminister.

Neumann ocenił, że pakiet onkologiczny daje ośrodkom onkologicznym szansę, by szybciej przyjmowały pacjentów i tym samym zwiększyły skuteczność leczenia nowotworów. Zapewnił, że pakiet jest zabezpieczony pod względem finansowym oraz organizacyjnym i w każdym momencie można reagować na rzeczywiste problemy w jego funkcjonowaniu.

Rzecznik praw pacjenta Krystyna Kozłowska zaprzeczyła, jakoby jej biuro zostało zalane falą skarg i pytań związanych z funkcjonowaniem pakietu. Wśród 4 tys. spraw, które wpłynęły w styczniu, pakietu dotyczyło jedynie ok. 160.

Pacjenci najczęściej zwracają się do rzecznika, by uzyskać dodatkowe informacje o funkcjonowaniu pakietu. Skarżą się jednak też, że zbyt długo generowane są karty diagnostyki i leczenia onkologicznego (tzw. kwarty DiLO), przez co czas wizyty się wydłuża. Zgłaszają się również pacjenci niezadowoleni, że lekarz odmówił im wydania karty.