Śląskie samorządy za szybkim zakazem sprzedaży najgorszych paliw Saamorządy chcą zakazać handlu m.in. mułami i węglem brunatnym oraz węglem kamiennym o wysokiej zawartości wilgoci, siarki i popiołu. Fot. archiwum

O szybkie wprowadzenie zakazu sprzedaży najgorszych paliw stałych, a także o zapewnienie środków na walkę z tzw. niską emisją zaapelowały w piątek (19 maja) samorządy zrzeszone w Śląskim Związku Gmin i Powiatów (ŚZGiP).

Stanowisko w tej sprawie przyjęło podczas piątkowych obrad zgromadzenie ogólne ŚZGiP, który zrzesza 118 gmin woj. śląskiego (w tym wszystkie 19 miast na prawach powiatu). Inne ogłoszone tego dnia stanowisko Związku dotyczy wprowadzanych i planowanych zmian prawa samorządowego.

Odnośnie problemu ograniczenia niskiej emisji, Związek podkreślił konieczność wprowadzenia skutecznych działań. Wezwał do zastosowania całościowego, systemowego podejścia do problemu oraz do podjęcia "radykalnych kroków".

Jak napisano w przesłanym PAP stanowisku ŚZGiP, dotychczasowe działania w tej sprawie okazały się skuteczne "jedynie w niewielkim stopniu". W kontekście tej diagnozy Związek zaapelował do rządu i parlamentu o pilne przyjęcie rozwiązań systemowych, m.in. wprowadzenie zakazu sprzedaży określonych rodzajów szkodliwych paliw oraz regulacji dot. odpowiedniej jakości kotłów.

Szczególnie konieczne - zdaniem samorządów z woj. śląskiego - jest uchwalenie jednoznacznego zakazu wprowadzania do obrotu mułów, flotokoncentratów, węgla brunatnego oraz węgla kamiennego o wysokiej zawartości wilgoci, siarki i popiołu (z uwzględnieniem parametrów spalania w sektorze komunalno-bytowym).

"Wprowadzone rozwiązania systemowe powinny stanowić element kompleksowego, narodowego programu zwalczania zjawiska tzw. niskiej emisji. Program ten powinien być również uzupełniony o rozwiązania prawne o charakterze fiskalnym, zachęcające mieszkańców do wymiany źródeł ogrzewania" - uznał ŚZGiP.

Związek zaproponował tu obniżenie VAT lub akcyzy na preferowane paliwa (gaz, czyste paliwa węglowe lub inne ekologiczne). Za niezbędne uznał też jasne określenie łatwego w realizacji sposobu kontroli i nieuchronnej kary w przypadku niestosowania przyjętego prawa.

ŚZGiP podkreślił, że zaangażowaniu finansowemu samorządów oraz prowadzonym przez nie działaniom edukacyjno-informacyjnym powinny towarzyszyć mechanizmy prawne i finansowe na poziomie krajowym i regionalnym.

Zdaniem samorządowców ważne jest uruchomienie dostępnego i atrakcyjnego instrumentu finansowego (z uwzględnieniem doświadczeń już nierealizowanych programów, jak Kawka, Ryś oraz Prosument), wspierającego modernizację lub zmianę systemów ogrzewania, zwiększenia efektywności energetycznej, szerszego zastosowania ciepła sieciowego i wykorzystania (tam, gdzie ma to uzasadnienie) odnawialnych źródeł energii.

ŚZGiP podkreślił, że takie wsparcie finansowe oraz środki z Regionalnych Programów Operacyjnych istotnie uzupełniłoby gminne programy dopłat do inwestycji proekologicznych.

"Bez odpowiednich instrumentów finansowych, dostępnych na poziomie całej Polski oraz regionów, działania podejmowane przez samorządy (…) w praktyce nie odniosą praktycznych skutków ze względów ekonomicznych" - podkreślił ŚZGiP, przywołując przykład uchwały antysmogowej Sejmiku Województwa Śląskiego z 7 kwietnia br.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH