
Sejm nie zgodził się na odrzucenie rządowego sprawozdania dotyczącego przestrzegania praw pacjenta w Polsce w 2013 r.
Wniosek o odrzucenie sprawozdania zgłosił na poprzednim posiedzeniu Sejmu PiS. W czwartek (25 czerwca) poparło go 154 posłów, przeciwko głosowało 218, wstrzymało się 5 osób.
Sprawozdanie przygotowała i przedstawiała rzeczniczka praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska. Jak informowała, w 2013 r. wpłynęło do jej urzędu ponad 69 tys. spraw.
Jak wynika z informacji, najczęściej stwierdzano naruszenie praw do świadczeń zdrowotnych, do dokumentacji medycznej, do informacji oraz do poszanowania intymności i godności.
Najwyższy procent naruszeń praw pacjenta dotyczył psychiatrii, medycyny rodzinnej oraz ginekologii i położnictwa. Więcej niż połowa podmiotów, które łamały prawa pacjenta, to szpitale.
Najwięcej przypadków łamania praw pacjenta stwierdzono w województwach mazowieckim i łódzkim, najrzadziej zaś notowano je w województwach opolskim, świętokrzyskim i zachodniopomorskim.
Pacjenci skarżyli się, że udzielono im świadczenia nieodpowiadające wymaganiom aktualnej wiedzy medycznej albo go odmówiono. Alarmowali w sprawie nieprawidłowo prowadzonych list oczekujących, zmuszania do dopłacania do badań diagnostycznych czy udzielania świadczenia bez zachowania staranności.
W przypadku pacjentów psychiatrycznych większość naruszeń praw dotyczyło procedur przyjmowania i wypisywania ze szpitala psychiatrycznego oraz standardu opieki w tych placówkach.
Pacjenci skarżyli się też na udzielanie świadczenia zdrowotnego przy innych osobach albo brak zgody, by była przy tym osoba bliska pacjentowi. Zdarzały się przypadki niestosownego zachowania personelu medycznego, naruszającego godność pacjenta.
Ze sprawozdania wynika, że najgorzej jest z przestrzeganiem praw pacjentów z chorobami psychicznymi. Dane rzecznika wskazują, że w stosunku do poprzednich lat jest więcej spraw, w których odmawia się im informacji, naruszana jest zasada przyjmowania do placówki w trybie nagłym, gdy przyjęcie odbywa się bez względu na zgodę pacjenta, omija się procedury przy stosowaniu przymusu bezpośredniego, izolacji.
Jak poinformowała Kozłowska, najczęściej wybieraną formą kontaktu z jej urzędem była ogólnopolska bezpłatna infolinia o numerze: 800 190 590. Podkreśliła, że dla pacjentów jest to bardzo ważna forma kontaktu. Infolinia działa od poniedziałku do piątku w godz. 9.00-21.00.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- NASTĘPNA »
CZYTAJ TAKŻE
- 21:53 Komunikat NFZ ws. przekazywania danych dot. farmaceutów realizujących recepty refundowane
- 21:22 Pomorskie: zebrano ponad 660 tys. zł dla hospicjów
- 20:51 Protestujący nie zgadzają się na rehabilitację w Domu Poselskim - nie opuszczą Sejmu
- 20:41 Włochy przyznały obywatelstwo ciężko choremu Alfiemu Evansovi
- 20:20 Sąd UE przyznał rację KE ws. zablokowania inicjatywy dotyczącej zarodków i aborcji
- 20:08 NFZ ws. zarządzenia dot. koordynowanej opieki nad kobietą i dzieckiem ("Za życiem")
- 19:49 Śląskie: radni Sejmiku apelują do NFZ ws. uzdrowiska Goczałkowice-Zdrój
- 19:33 Śląski OW NFZ zaprasza po odbiór EKUZ na lotnisku w Katowicach
- 1 Wisła: lekarze rodzinni ostro krytykują ruchy antyszczepionkowe
- 2 Zamiast mnożyć programy, twórzmy system opieki nad osobami starszymi
- 3 Głuchołazy: szukają internistów, oferują 15 tys. zł na rękę i mieszkanie
- 4 Łukasz Szumowski jako minister, polityk i prywatnie
- 5 Prof. Dudek: dzisiaj kardiologia nie koncentruje się już tylko na tętnicach wieńcowych
- 6 Wdrażanie nowych terapii do praktyki: koza jest, ale brakuje na sznurek
- 7 Premier o funduszu dla osób niepełnosprawnych i służbie zdrowia
- 8 Lekarz senior kontra e-zwolnienia. Czym to się skończy?
Newsletter
Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku
Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+
Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze
Follow @rynekzdrowiaRSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych