Sejm: opozycja za odrzuceniem sprawozdania RPP

Rzecznik Praw Pacjenta Barbara Kozłowska przedstawiła w piątek (16 marca) w Sejmie informację na temat działań podejmowanych w 2010 r. Posłowie z klubów opozycyjnych zapowiedzieli, że będą głosować za odrzuceniem tej informacji. W ich ocenie rzecznik jest nieskuteczna.

Kozłowska poinformowała, że w 2010 r. nastąpił szybki wzrost liczby składanych do rzecznika skarg. Wpłynęło ich ponad 28,7 tys., w tym blisko 8 tys. kierowanych bezpośrednio do rzeczników praw pacjenta szpitali psychiatrycznych. Od maja (gdy rzecznik zaczął działać) do grudnia 2009 r. wpłynęło około 9 tys. spraw. Jak podkreśliła Kozłowska, ich rosnąca liczba wynika z większej świadomości pacjentów o przysługujących im prawach. Według niej kontakt z biurem ułatwia bezpłatna infolinia.

- Rzecznik w 2010 r. wszczął ponad 8 tys. postępowań wyjaśniających. Przekazał ponad 2 tys. pouczeń o przysługujących wnioskodawcy lub pacjentowi środkach prawnych, m.in. w zakresie możliwości sądowego dochodzenia roszczeń, odpowiedzialności zawodowej lekarzy - relacjonowała Kozłowska.

Lidia Gądek (PO) przypomniała, że 2010 r. to dopiero drugi rok obowiązywania ustawy o Rzeczniku Praw Pacjenta i funkcjonowania biura. Jej zdaniem biuro RPP właściwie wypełnia obowiązki, do których zostało powołane, a jej klub pozytywnie ocenia sprawozdanie.

O jego nieprzyjęcie wnioskował z kolei klub PiS. Według Bolesława Piechy, rzecznik nie podejmowała samodzielnych inicjatyw ustawodawczych, a jedynie opiniowała niektóre projekty ustawy, co wynika z jej obowiązków. Dodał, że wśród nieprawidłowości w sprawozdaniu wymienione są głównie problemy związane z kolejkami do świadczeń.

Piotr Chmielowski (Ruch Palikota) krytykował przyjmowanie skarg przez infolinię. Jego zdaniem tego typu wnioski powinny być formę pisemną.

- Na taką liczbę skarg nie ukarano nikogo. To jest ciekawostka - dodał. Zaznaczył, że Ruch Palikota nie widzi żadnego "celu czy skutku" działania rzecznika. Poinformował, że jego klub będzie głosował za odrzuceniem sprawozdania.

Także Marek Gos (PSL) ocenił, że infolinia to bardzo popularna forma, ale powinna służyć tylko do informowania i udzielania porad, a nie składania formalnych skarg. Podkreślił, że pacjenci o porady mogą zwracać się do innych instytucji, natomiast od RPP oczekuje się konkretnych działań i interwencji. Pozytywnie ocenił natomiast pracę rzeczników praw pacjenta w szpitalach psychiatrycznych.

O tym, że rzecznik nie spełnia swoich zadań i nie podejmował inicjatyw legislacyjnych mówił Marek Balt (SLD). Także Andrzej Dera (Solidarna Polska) ocenił, że Rzecznik Praw Pacjenta to "instytucja nieskuteczna", co wynika z zależności od resortu zdrowia.

Głosowanie nad sprawozdaniem odbędzie się na następnym posiedzeniu Sejmu.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH