Rzecznik Praw Pacjenta: do biura wpływa coraz więcej zgłoszeń

Do biura Rzecznika Praw Pacjenta wpływa coraz więcej zgłoszeń; w 2011 r. było ich ok. 38 tys., a w 2012 r.- 63 tys. - poinformowała Rzecznik Praw Pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska, która w piątek (7 lutego) w Sejmie przedstawiała informację nt. działalności biura.

Kozłowska przedstawiając sprawozdania z 2011 i 2012 r. zwróciła uwagę, że zgłoszenia kierowane do biura są "coraz częściej zasadne". "W 2011 r. naruszenie praw pacjenta stwierdzono w 12 proc. postępowań wyjaśniających, a w 2012 r. już w 29 proc. takich postępowań" - mówiła. 

Zwróciła uwagę, że w 2012 r. w związku z protestem pieczątkowym lekarzy do jej biura wpłynęło ok. 2,4 tys. sygnałów o nieprawidłowo wypisanych receptach, w tym wystawiania pacjentom recept pełnopłatnych w sytuacji należnej im refundacji.

Porównując działalność biura w obu latach podkreśliła, że zwiększyła się liczba postępowań w zakresie prawa pacjenta do świadczeń zdrowotnych, do tajemnicy informacji oraz poszanowania prawa do życia prywatnego i rodzinnego. Zmniejszyła się natomiast tych, które dotyczyły prawa do dokumentacji medycznej oraz prawa do informacji.

Poinformowała, że liczba zgłoszeń do biura w 2011 r. wyniosła ponad 38,2 tys., zaś w 2012 r. do biura wpłynęło ponad 63,9 tys. spraw i zapytań. Większość zgłoszeń składanych było poprzez prowadzoną przez biuro bezpłatną infolinię. Najczęstszą przyczyną zgłoszeń było naruszenie prawa do świadczeń.

Jak wyjaśniła Kozłowska, rzecznik po przyjęciu sprawy prowadzi postępowania wyjaśniające "w sytuacji co najmniej uprawdopadabniających naruszenia prawa pacjenta". W 2011 r. takich postępowań wyjaśniających było 839 a w 2012 - 1168. Były one prowadzone na podstawie pisemnych i osobiście złożonych wniosków pacjentów lub osób działających w ich imieniu. Z kolei z własnej inicjatywy Rzecznik prowadził w 2011 r. 69 postępowań, a w 2012 - 341 postępowań.

Postępowania wyjaśniające dotyczyły przede wszystkim prawa do świadczeń zdrowotnych, do dokumentacji medycznej, prawo do informacji, do poszanowania godności i intymności, prawo do wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych, do tajemnicy informacji. Wzrosła także liczba spraw badanych przez Rzecznika na miejscu; w 2011 r. było 22 takich kontroli w placówkach zdrowotnych, a w 2012 - 63.

Rzecznik wskazała, że wzrosła także liczba zgłaszanych naruszeń zbiorowych praw pacjenta. W 2011 r. biuro prowadziło 4 takie postępowania, zaś w 2012 r. ich liczba wzrosła do 34.

Dodała, że w 2012 r. były one związane głównie z protestem pieczątkowym lekarzy. Kozłowska poinformowała, że myśli o rozszerzeniu struktury biura Rzecznika Praw Pacjenta, tak aby mieć swoich przedstawicieli w terenie. Jak mówiła, wymaga to jednak zwiększenia budżetu.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.