Rusza kampania "Twoja krew, moje życie"

Kampania ma przekonać, że krew jest darem ratującym życie drugiemu człowiekowi. Jej organizatorem jest Ministerstwo Zdrowia i Narodowe Centrum Krwi.

Podczas konferencji inaugurującej kampanię minister zdrowia Ewa Kopacz podkreśliła, że 59 proc. osób, które deklarują gotowość oddania krwi, nigdy tego nie zrobiła. Chodzi o to, aby dotrzeć do tej części społeczeństwa.

– Chciałabym, aby w Polsce zapanowała moda na bycie honorowym krwiodawcą – dodała minister.

Poinformowała też, że kampania zostanie skierowana do szkół i organizacji pozarządowych. Przygotowane zostały reklamy społeczne, materiały informacyjne, gadżety, m.in. bransoletki z doczepionym szklanym paciorkiem w kształcie kropli krwi. 

Ewa Kopacz zaznaczyła, że sama nosi taką bransoletkę i będzie ją rozdawać wśród parlamentarzystów, którzy w swoich regionach będą chcieli zaangażować się w kampanię.

Z badań wynika, że 10 proc. społeczeństwa błędnie sądzi, że oddawanie krwi szkodzi dawcy, a blisko 25 proc. uważa, że krew można sztucznie wyprodukować. Tymczasem oddawanie krwi nie powoduje żadnych skutków ubocznych, a jedyną „fabryką” krwi jest ludzki organizm. 

Ok. 80 proc. Polaków jest gotowych oddać krew z jakiegokolwiek powodu – wynika z badania, a 99 proc. osób jest gotowa oddać krew w sytuacji, gdy jest ona potrzebna komuś z rodziny lub bliskiej osobie. Jednak jedynie 14 proc. osób poinformowała, że w ostatnim roku oddała krew. 

Obecny na konferencji ks. Paweł Sobstyl podkreślił, że stanowisko Kościoła ws. oddawania krwi czy organów do transplantacji jest jednoznaczne: to uczynek miłosierdzia, dar dla drugiego człowieka, który może uratować mu życie. 

Krwiodawcą może być osoba od 18. do 65. roku życia. Każdy, kto chce oddać krew, jest poddawany kontroli stanu zdrowia. Jednorazowo można oddać maksymalnie 450 ml krwi, dawca otrzymuje za to osiem tabliczek czekolady (posiłek regeneracyjny), a także dzień wolny od pracy. 

Pentor przeprowadził sondaż we wrześniu na reprezentatywnej grupie 1200 osób w wieku od 15. do 50. roku życia. 

Kampania jest częścią programu zdrowotnego „Zapewnienie samowystarczalności Rzeczpospolitej Polskiej w zakresie krwi, jej składników i produktów krwiopodobnych”.

Podobał się artykuł? Podziel się!

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH