Rusza infolinia dla zakażonych HIV. Pomogą sami nosiciele Dla osoby, która zmaga się z zakażeniem, tacy konsultanci są bardziej wiarygodni. Fot. archiwum (zdj. ilustracyjne)

W poniedziałek (2 stycznia) rusza infolinia dla osób zakażonych wirusem HIV i ich bliskich. Do końca roku telefonujący pod numer 800 14 14 23 mogą uzyskać informacje na temat przebiegu i terapii oraz profilaktyki zakażeń HIV. Informacji udzielać będą konsultanci, którzy sami są nosicielami wirusa.

Infolinia będzie czynna w poniedziałki i środy od godziny 16 do 19 oraz w piątki od 16 do 20 (z wyłączeniem dni świątecznych). Dzwoniący płaci tylko za pierwszy impuls. Po nim połączenie jest bezpłatne.

Projekt realizowany jest dzięki grantowi przyznanemu Fundacji Edukacji Społecznej w konkursie Pozytywnie Otwarci. Celem Programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. Partnerami Programu są m.in. Prezydent m. st. Warszawy oraz Krajowe Centrum ds. AIDS.

Jak mówi Magdalena Ankiersztejn-Bartczak - prezes prowadzącej infolinię Fundacji Edukacji Społecznej, przy telefonach dyżurować będą osoby zakażone, "które z jednej strony są merytorycznie przygotowane do udzielania wsparcia, a z drugiej znają problem na własnej skórze".

- Dla osoby, która zmaga się z zakażeniem, tacy konsultanci są bardziej wiarygodni. Ludzie ci odbyli szkolenia na temat zakażenia HIV i mają duże doświadczenie w udzielaniu telefonicznego wsparcia. Czekamy na telefony zarówno od osób, które niedawno dowiedziały się o zakażeniu, jak i tych, które od wielu lat żyją z wirusem - wyjaśnia Ankiersztejn-Bartczak w przesłanym PAP komunikacie.

Z kolei koordynator programu Pozytywnie Otwarci Paweł Mierzejewski dodaje, że infolinia "to odpowiedź na potrzeby osób żyjących z HIV, które chcą porozmawiać o swoich problemach bezpośrednio z przygotowaną do tego osobą, lecz z różnych przyczyn nie mogą lub nie chcą zrobić tego twarzą w twarz".

- Kontakt z konsultantem nie może zastąpić wizyty u lekarza chorób zakaźnych, ale pozwala wesprzeć pacjenta w chwili zwątpienia. Rozmowa z dyżurującym pomaga odpowiedzialnie decydować o swoim zdrowiu i szybko dostarcza odpowiedzi na pytania, które nie mogą czekać - podkreślił Mierzejewski.

Organizatorzy projektu deklarują, że telefonującym przekazywane będą "rzetelne informacje na temat przebiegu i terapii zakażenia oraz profilaktyki". Wsparcie mają także dostać osoby dzwoniące "w sytuacjach kryzysowych związanych z zakażeniem, rozpoczęciem i kontynuacją leczenia".

- Głównymi odbiorcami projektu są osoby seropozytywne, jednak informacje, poradę i wsparcie mogą otrzymać także ich krewni lub przyjaciele, którzy chcą dowiedzieć się, jak skutecznie pomóc, gdy dostrzegają wątpliwości osób zakażonych związane z leczeniem albo moment przerwania terapii - wyjaśnia Fundacja Edukacji Społecznej. 

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH