Radom: rusza kampania ograniczająca dostępność alkoholu dla młodzieży

Po alarmujących wynikach badań Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego władze Radomia zdecydowały się na przeprowadzenie kampanii, która ma ograniczyć sprzedaż alkoholu nieletnim.

W sklepach pojawią się tzw. tajni klienci, którzy będą sprawdzać, czy sprzedawcy weryfikują wiek młodzieży kupującej alkohol. Akcja przeprowadzona będzie dwukrotnie w co najmniej 80. sklepach i w 20. lokalach gastronomicznych w Radomiu.

Anna Kwiecień, wiceprezydent Radomia, poinformowała w środę (14 listopada), że kampania ma związek z zatrważającymi danymi dotyczącymi dostępności alkoholu dla młodzieży w wieku szkolnym. Przypomnijmy, że Instytut Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego jesienią 2011 r. przeprowadził badania ankietowe dotyczące picia alkoholu i używania narkotyków przez młodzież szkolną w Radomiu.

Jak pokazały wyniki badań ponad 3/4 uczniów trzecich klas gimnazjum uważa, że zdobycie piwa byłoby dla nich łatwe. Wśród 17- i 18-latków prawie 90 proc. uczniów stwierdziło, że piwo jest dla nich łatwo dostępne. Zdobycie wina byłoby łatwe w opinii ponad 60 proc. uczniów trzecich klas gimnazjum.

Według radomskich gimnazjalistów, jak i uczniów szkół ponadgimnazjalnych, wódka jest nieco trudniej dostępna, niż piwo i wino. Ale i tak blisko 60 proc. uczniów trzecich klas gimnazjów uważa, że nie miałoby z tym trudności. W przypadku uczniów ze szkół ponadgimnazjalnych ten odsetek jest jeszcze wyższy - około 70 proc. nie widzi problemu z tego typu zakupem.

Po zakończeniu pierwszego etapu radomskiej akcji odbędzie się spotkanie ze sprzedawcami, którzy byli gotowi sprzedać alkohol niepełnoletnim. Opracowany zostanie szczegółowy raport z przeprowadzonych badań. Przygotowane będą też ulotki dla rodziców niepełnoletnich uczniów.

Na zakończenie kampanii właściciele punktów sprzedaży napojów alkoholowych, którzy brali udział w badaniu i przeszli test pozytywnie, otrzymają certyfikat: "Odpowiedzialny sklep/lokal - renoma w Radomiu".

Kampanię przeprowadzi wyłoniona w drodze konkursu organizacja pozarządowa. Na realizację zadania otrzyma dotację z budżetu miasta w wysokości 30 tys. zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH