RPP: pacjenci najczęściej skarżą się na kolejki Fot. Archiwum RZ (zdjęcie ilustracyjne)

Rzecznik praw pacjenta Krystyna Barbara Kozłowska podczas spotkania "Polaków Zdrowia Portret Własny 2015" poinformowała, iż kolejki, oczekiwanie na udzielenie świadczenia, niedofinansowanie szpitali psychiatrycznych, to obszary, w których najczęściej dochodzi do łamania praw pacjenta.

Czwartkowe spotkanie (30 lipca) zorganizowało m.in. Ministerstwo Zdrowia, Mazowiecki Urząd Wojewódzki i Warszawski Uniwersytet Medyczny. Uczestniczył w nim minister zdrowia prof. Marian Zembala.

Jak mówiła Kozłowska, od początku roku do 30 czerwca do jej biura pacjenci skarżyli się ponad 37 tys. razy, głównie za pomocą infolinii - 26,6 tys. Skargi dotyczyły m.in. podstawowej opieki zdrowotnej oraz długiego oczekiwania na świadczenie.

Rzeczniczka wskazała, że w niektórych placówkach skargi powoduje zła organizacja pracy, np. niezapisywanie pacjentów na wizytę na określoną godzinę. Powoduje to - dodała - kolejki i tłoczenie się pacjentów w bardzo złych warunkach.

Według rzeczniczki skargom można by zapobiec, gdyby organizacja pracy w szpitalach czy przychodniach była lepsza. Za istotne uznała też prowadzenie rozmów, pogadanek z personelem medycznym.

- Ta komunikacja, dobra komunikacja przekłada się na to, że konfliktów jest znacznie mniej - zaznaczyła. Kozłowska mówiła też, że jeśli poszkodowani pacjenci nie będą mogli w szybki sposób dochodzić swoich praw przed komisjami wojewódzkimi, to wzrośnie liczba spraw kierowanych do sądów cywilnych.

Rektor Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego prof. Marek Krawczyk pytał, czy pretensje pacjentów bardziej wynikają z tzw. czynnika ludzkiego, czy z powodu infrastruktury medycznej. Kozłowska bez wahania odpowiedziała, że ogromną rolę odgrywają relacje międzyludzkie, brak komunikacji.

- Czasami inne poprowadzenie rozmowy już przynosi efekty  - zaznaczyła.

Minister zdrowia ocenił podczas spotkania, że w interesie wszystkich jest wysoka jakość, bo to się opłaca. Według niego, normą powinno być, że pacjenta wita oddziałowa, ordynator lub jego zastępca. - To gest, który budzi zaufanie - podkreślał.

Zembala poinformował też, że w środę grupa ekspertów, która oceniała funkcjonowanie pakietu onkologicznego, przedstawiła resortowi swoje uwagi. Jak dodał, uznali oni, że stworzenie pakietu było celowe, ale musi on być zmodyfikowany w obszarach należących zarówno do MZ, jaki i NFZ.

Zdaniem ministra prawdopodobnie 20 proc. spraw związanych z pakietem wymagać będzie zmian ustawowych, ale - jak ocenił - jest to do zrobienia. Zembala poinformował, że problemy z pakietem dotyczą m.in. spraw związanych z niedoskonałością informatyzacji oraz słabością rejestracji.
 

 

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH