RPP i NFZ o organizacjach pacjentów: są lustrem potrzeb, ich opinia jest ważna dla płatnika - Moim zadaniem jest m.in. to, by wzmacniać głos organizacji pacjentów, bo jeżeli mówimy o sprawnym systemie opieki zdrowia, to głos pacjentów jest najważniejszy - mówił Bartłomiej Chmielowiec. Fot. Rzecznik Praw Pacjenta

Organizacje pacjentów są lustrem ich potrzeb. Wzmacniamy ich głos - zadeklarował rzecznik praw pacjenta Bartłomiej Chmielowiec, otwierając XIV Forum Organizacji Pacjentów. Prezes NFZ Adam Niedzielski podkreślił, że nie wyobraża sobie, by publiczny płatnik nie korzystał z porady tych, dla których kupuje usługi.

W Warszawie w piątek (7 lutego) rozpoczęła się dwudniowa konferencja z udziałem 180 liderów organizacji pacjentów, a także przedstawicieli administracji, urzędników i ekspertów. Forum jest okazją do integracji organizacji pacjentów, do wymiany doświadczeń, z jakimi borykają się na co dzień pacjenci w walce z chorobą. Jednocześnie to sposobność, by pokazać, jak znaczącą rolę odgrywają we współkształtowaniu polityki zdrowotnej.

Rzecznik praw pacjentów zaznaczył, że jest ambasadorem pacjentów, ale też organizacji pacjentów.

- Moim zadaniem jest m.in. to, by wzmacniać głos organizacji pacjentów, bo jeżeli mówimy o sprawnym systemie opieki zdrowia, to głos pacjentów jest najważniejszy. Powinien być słyszalny przez decydentów - zauważył.

Dlatego właśnie, jak dodał, powstała Rada Organizacji Pacjentów, w której ramach powołane zespoły ekspertów będą wypracowywać konkretne propozycje zmian w ochronie zdrowia. Mają one sprawić, aby system stał się bardziej przyjazny pacjentowi.

- Nie zawsze jest tak, że trzeba zwiększyć nakłady finansowe, ale czasami trzeba po prostu zastanowić się, jak ten system funkcjonuje. Czy jest właściwie uporządkowany, zarządzany. Może trzeba zmienić podejście, procedury i w ten sposób system będzie dla pacjenta przyjaźniejszy - powiedział RPP.

Dodał, że dlatego też chce się zająć monitorowaniem wdrażania Narodowej Strategii Onkologicznej, przy założeniu jednak, że pozostanie partnerem do rozmów.

- Krytykować każdy może, ale nie o to chodzi. Chcemy wspólnie, jeśli widzimy mankamenty, przedstawić konstruktywne propozycje zmian w duchu dialogu - powiedział.

Zaznaczył też, że istotne jest również edukowanie pacjentów. Przykładem może być linia telefoniczna "Łączy nas pacjent". Dyżurują tam osoby, które z daną chorobą borykają się na co dzień lub opiekują się bliskimi.

- Chcemy edukować o przysługujących prawach, o swoistego rodzaju powinnościach związanych z innymi pacjentami, ale też z dbaniem o swoje zdrowie, np. badaniach profilaktycznych - powiedział Chmielowiec

Prezes NFZ przypomniał, że istotą funduszu jest kupowanie świadczeń medycznych dla pacjentów. Zaznaczył, że jego instytucja chce konsekwentnie mierzyć jakość tych świadczeń.

- Chcemy po prostu wiedzieć, co kupujemy, jakie są parametry tych świadczeń i jak są oceniane przez pacjentów - wyliczył.

Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.