Psychiatrzy: dialog lekarza i pacjenta niezbędny w leczeniu depresji

Podczas spotkania inaugurującego w środę (16 lutego) V edycję Ogólnopolskiej Kampanii Społecznej Forum Przeciw Depresji lekarze zwracali uwagę na dobrą komunikację między psychiatrą i jego pacjentem. To właśnie ona jest warunkiem skutecznej terapii depresji.

Inauguracja kampanii zbiega się z obchodami Ogólnopolskiego Dnia Walki z Depresją, który przypada 23 lutego. W tym roku celem kampanii, której hasło przewodnie brzmi „Dialog w chorobie”, jest zwrócenie uwagi na rolę, jaką w skutecznym leczeniu depresji odgrywa relacja między pacjentem a lekarzem. 

Jak podkreślił prezes Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego, prof. Janusz Heitzman, depresja jest poważnym schorzeniem, które należy leczyć. Od zwykłego przygnębienia odróżnia ją to, że smutek, brak energii, zniechęcenie utrzymują się w dłuższym czasie, powodują dezorganizację życia, utratę zdolności do pracy, nauki, izolację społeczną. W skrajnych przypadkach depresja może doprowadzić do samobójstwa. 

Według psychiatry, postęp w nauce i medycynie sprawił, że lekarze dysponują obecnie znacznie skuteczniejszymi metodami diagnostyki i terapii depresji niż kiedykolwiek wcześniej. Jeszcze dekadę temu arsenał leków przeciwdepresyjnych był znacznie uboższy. Nie zmienia się tylko to, że bez dobrej relacji pacjenta z lekarzem psychiatrą nie ma skutecznego leczenia tego schorzenia. 

Zdaniem prof. Łukasza Święcickiego, ordynatora Oddziału Chorób Afektywnych Instytutu Psychiatrii i Neurologii w Warszawie, dla pacjentów bardzo ważne jest, by lekarz w przystępny sposób wyjaśnił im specyfikę choroby, poinformował o strategii terapeutycznej, o tym, że wybrany lek może zadziałać z opóźnieniem lub ewentualnej konieczności zamiany specyfiku na inny. W przeciwnym wypadku chory może stracić do niego zaufanie, co będzie rzutowało na efekty terapii. 

– Osoby z depresją lub chorobą afektywną dwubiegunową i tak bardzo trudno skłonić do podjęcia leczenia i jego kontynuacji – podkreślił prof. Święcicki. 

Lekarz musi także umiejętnie zadawać pytania, dzięki którym uzyska od pacjenta jak najwięcej niezbędnych informacji: pacjenci wstydzą się często swoich problemów, np. nadużywania alkoholu, i pomijają je w rozmowie ze specjalistą. 

Aby pomóc lekarzom i pacjentom w budowaniu dobrych relacji, w ramach tegorocznej kampanii Forum Przeciw Depresji, ukazała się publikacja pt. „Listy do Lekarza. Listy do Pacjentów. Depresja i Choroba Dwubiegunowa”, w której zebrane zostały doświadczenia i refleksje pacjentów portalu www.TacyJakJa.pl oraz prof. Święcickiego. 

23 lutego w Kinotece, podczas dnia otwartego Forum Przeciw Depresji, będzie można wysłuchać wykładów specjalistów w dziedzinie psychiatrii i psychologii, skorzystać z bezpłatnych konsultacji lekarskich oraz obejrzeć film psychiatry, prof. Bartosza Łozy pt. „Dzień, noc, dzień”, dotyczący problemu depresji u młodej kobiety działającej w sferze biznesu. 

Tego dnia odbędzie się też happening teatru ulicznego, który ma wyrazić wsparcie dla osób zmagających się z problemem depresji. Przedłużone zostaną ponadto godziny działania Antydepresyjnego Telefonu Zaufania Fundacji ITAKA (22 654 40 41), który jest czynny w poniedziałki i czwartki w godzinach 17-20. 

Na świecie na depresję cierpi około 121 mln ludzi. W Polsce liczbę tę szacuje się na 1,2-1,5 miliona. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), depresja jest obecnie czwartym najpoważniejszym problemem zdrowotnym na świecie.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.