- Niestety, można powiedzieć, że w Polsce w ogóle nie leczymy uzależnienia od tytoniu. Zgodnie z danymi za sierpień 2018 r., zajmują się tym zaledwie 94 placówki podstawowej opieki zdrowotnej - na istniejących w kraju ponad 6600 placówek POZ - oraz tylko 10 poradni specjalistycznych - informuje dr Balwicki.

Dr Magdalena Cedzyńska przypomina, że od 2005 roku NFZ prowadzi program pn. „Profilaktyka chorób odtytoniowych”. - Ten progam musi być lepiej skrojony, gdyż ma sporo ograniczeń. Dlatego liczba poradni prowadzących leczenie uzależnienia od tytoniu w niektórych województwach spadła w ostatnich latach aż o 90 procent. Musimy szkolić lekarzy w tym kierunku. Dobrze więc, że takie szkolenia są już jednym z elementów Narodowego Programu Zdrowia - podkreśla dr Cedzyńska.

Zakaz reklamy wyrobów tytoniowych? To iluzja
Eksperci zwracają uwagę, że droga wiodąca do dalszej redukcji liczby „tradycyjnych palaczy” oraz osób używających e-papierosów w Polsce nie będzie łatwa.

- Okazuje, że zakaz reklamy wyrobów tytoniowych, usankcjonowany ustawą o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu - jest w Polsce iluzją. Wystarczy przyjrzeć się niektórym pubom czy innym lokalom gastronomicznym, które często są wręcz „obrandowane” materiałami promującymi nowy rodzaj wyrobów - tzw. podgrzewanych tytoń - podaje przykład dr Balwicki.

Przypomnijmy, że aerozole z podgrzewanym tytoniem są nową technologią na rynku - idącą krok dalej od e-papierosa. Na niebezpieczeństwa związane ze strategią koncernów tytoniowych, mającą zwiększyć sprzedaż tych produktów zwraca uwagę Jarosław Pinkas, Główny Inspektor Sanitarny, konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego.

Tak działa ten biznes
- Dane z "Euromonitor International" pokazują, że do 2021 roku rynek tradycyjnych papierosów odnotuje stratę w wysokości ok. 7,7 miliarda dolarów, która ma zostać w tym samym czasie zrekompensowana wzrostem sprzedaży produktów podgrzewających tytoń o 13,2 mld dolarów - podaje Jarosław Pinkas.

Podkreśla, że koncerny tytoniowe podejmują liczne działania mające na celu zachęcenie palaczy do przejścia na podgrzewany tytoń. Strategia jednego z koncernów zakłada, że do 2025 r. sprzedaż produktów podgrzewających tytoń stanowić będzie już 30 proc. przychodów tej firmy.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.