Programy samorządowe nie poprawiły naszego zdrowia. Ustawa to zmieni? FOT. Fotolia; zdjęcie ilustacyjne

Tylko pozytywna opinia Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji umożliwi realizację samorządowych programów polityki zdrowotnej, negatywa je zablokuje. Między innymi w tym kierunku idą prace nad nowelizacją ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych.

Obecnie opinia AOTMiT nie jest dla samorządów wiążąca. Gdy projektowane zmiany wejdą w życie, dotychczasowe programy (niezależnie od ich oceny) zostaną wygaszone. Finansowanie programu polityki zdrowotnej, pomimo negatywnej oceny AOTMiT, ma rodzić odpowiedzialność jednostki samorządu terytorialnego (JST) z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

Będą duże zmiany
- Bardzo dużo się zmieni w zakresie programów. Będzie sporo ułatwień, a także wiele sztywnych, restrykcyjnych zapisów - powiedział nam Michał Sawicki, kierownik Działu Programów Zdrowotnych w AOTMiT.

Jeśli chodzi o ułatwienia, to zwiększy się katalog programów polityki zdrowotnej nie wymagających opiniowania przez AOTMiT. Dotyczyć to ma m.in. kontynuacji programów, które wcześniej uzyskały pozytywną opinię Agencji, a także programów obejmujących chorobę lub problem zdrowotny, wobec którego zostały wydane rekomendacje prezesa AOTMiT.

Podczas konferencji organizowanej przez Rynek Zdrowia ("Zdrowie publiczne - edukacja i profilaktyka, czyli zapobieganie chorobom ma przyszłość", Gdańsk, 8 grudnia 2016 r.), Sawicki zwracał też uwagę, że jakość tych programów z roku na rok jest coraz lepsza.

Wskazał jednocześnie, że nadal część z nich nie zawiera wszystkich istotnych elementów, które są konieczne dla wydania pozytywnej opinii. - Zdarza się także, że projekty nie uwzględniają budżetu na ich realizację lub budżet ten jest skonstruowany wadliwie - np. nie uwzględnia wszystkich kosztów składowych - w tym wynagrodzeń, wynajmu pomieszczeń, działań edukacyjnych, promocji i informacji - wyliczał Sawicki.

Programowo więcej państwa
To istotne uchybienia, ale natury formalnej, organizacyjnej. Można by je wyeliminować np. organizując więcej szkoleń dla urzędników samorządowych odpowiedzialnych za tworzenie programów.

Ale w nowelizacji ustawy o świadczeniach chodzi o coś więcej - o zwiększenie roli administracji rządowej w kreowaniu i kontrolowaniu polityki zdrowotnej na poziomie samorządu terytorialnego (minister zdrowia będzie miał np. prawo podjąć decyzję o zawieszeniu finansowania programu polityki zdrowotnej na okres maksymalnie 2 lat, w przypadku braku środków finansowych lub gdy program jest niecelowy).

W obecnym stanie prawnym agendy rządowe mają ostatnie słowo w przypadku, gdy JST ubiega się o dofinansowanie programu zdrowotnego w NFZ.

Przypomnijmy, że gminy poniżej 5 tys. mieszkańców mogą liczyć nawet na 80-proc. dofinansowania z NFZ (pozostałe - na 40 proc). Programy mają jednak obejmować tylko te świadczenia, których nie finansuje NFZ, których nie uwzględniono w koszyku świadczeń gwarantowanych. Jeśli wniosek zawiera tylko świadczenia ujęte w koszyku świadczeń, jest automatyczne odrzucany.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH