Prof. Czauderna: ABM nie zabiera pieniędzy pacjentom. Wręcz przeciwnie! Prof. Piotr Czauderna, prezes Agencji Badań Medycznych; FOT. PTWP

- Przemysł farmaceutyczny nie jest związkiem organizacji charytatywnych. Oprócz celów medycznych realizuje strategie biznesowe. Nie wszystkie terapie są rentowne. Na rynku powstają więc luki, gdyż pewnych badań - ze względów ekonomicznych - firmy farmaceutyczne nie przeprowadzą. Te luki powinny wypełniać badania niekomercyjne - mówi prof. Piotr Czauderna, prezes Agencji Badań Medycznych.

Rynek Zdrowia: - Czy po ponad roku od ogłoszenia ustawy o Agencji Badań Medycznych i pół roku od jej wejścia w życie spotyka się Pan jeszcze z pytaniami - dlaczego powstała ABM i czy nie będzie dublowała zadań innych instytucji, takich m.in. AOTMiT i NCBiR?

Prof. Piotr Czauderna*: - Takie pytania rzeczywiście pojawiały się jeszcze około roku temu. Śledziłem wówczas medialną dyskusję dotyczącą zadań Agencji Badań Medycznych, nie będąc wtedy zaangażowany w jej tworzenie i prace. Dzisiaj nikt już nie zadaje pytań o celowość funkcjonowania ABM. Jestem przekonany, że jeśli pozostały jakieś wątpliwości w tej kwestii, zostaną ostatecznie rozwiane po naszym pierwszym konkursie na niekomercyjne badania kliniczne, który ogłoszony został we wrześniu tego roku.

Co bardzo ważne, w środowisku lekarskim, z którym często rozmawiam, panuje pełne przekonanie co do konieczności istnienia ABM i wyodrębnionej ścieżki finansowania niekomercyjnych badań nad nowymi terapiami.

- Główna wątpliwość wyrażana przez oponentów tworzenia ABM sprowadzała się do pytania, „czy nas na to stać” oraz czy docelowy 1 miliard zł - m.in. z odpisu NFZ i dotacji budżetowej - przeznaczany na realizację zadań nowej Agencji, wróci do polskich pacjentów?
- Z takim pytaniem - zadanym przez prawnika związanego z organizacjami zrzeszającymi pacjentów - zetknąłem się osobiście kilka miesięcy temu, kiedy nie wiedziałem jeszcze, ze będą pracował w Agencji Badań Medycznych. Odpowiedziałem wówczas i teraz to powtarzam, że właśnie takie systemy finansowania m.in. niekomercyjnych badań klinicznych oraz wspierania przez państwo rozwoju nowych technologii medycznych, działają w większości krajów na całym świecie, jak w przypadku choćby brytyjskiego Medical Research Council (MRC) czy Narodowego Instytutu Zdrowia (NIH) w Stanach Zjednoczonych.

Takie modele służą właśnie pacjentom, którzy nie tylko w Polsce, ale też w wielu innych krajach mają większe lub mniejsze problemy z dostępem do innowacyjnych, skutecznych, a zarazem kosztownych terapii. W naszym kraju ten problem jest szczególne dotkliwy, bo nadal jesteśmy na niższym poziome rozwoju ekonomicznego niż wiele innych państw.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.