Powrócą  "ostre" i "tępe" dyżury szpitali Dyspozytornie ratownictwa medycznego, mające informacje o obsadach, będą kierowały karetki do szpitali, w których funkcjonować będą dyżury ostre. Fot. PTWP

Dojdzie do przywrócenia tzw. dyżurów ostrych i tępych w szpitalach. Dyspozytornie ratownictwa medycznego, mające informacje o obsadach, będą kierowały karetki do szpitali, w których funkcjonować będą dyżury ostre. Tak wynika z ustawy podpisanej w piątek (1 marca) przez prezydenta RP. Co te zmiany oznaczają dla pacjentów?

Wprowadzenie tzw. dyżurów ostrych i tępych w szpitalach ma umożliwić pacjentom uzyskanie specjalistycznej, kompleksowej pomocy - zarówno na SOR, jak i w szpitalnych oddziałach - na najlepszym poziomie. Taki jest jeden z celów rządowej nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej podpisanej w piątek (1 marca) przez prezydenta RP Andrzeja Dudę.

W praktyce obsada lekarska i pielęgniarska zostanie dostosowana do charakteru dyżuru w szpitalu. Szpital pełniący tzw. ostry dyżur będzie miał zwiększoną liczbę personelu, a pełniący tzw. tępy dyżur - obsadę mniejszą, wymaganą przez przepisy.

Dyspozytornie ratownictwa medycznego, mające informacje o obsadach, będą kierowały karetki do szpitali, w których funkcjonować będą dyżury ostre. Wprowadzenie zmian w zakresie dyżurowania będzie odbywać się na wniosek szpitali, a za koordynację i ustalanie harmonogramów będzie odpowiadać wojewoda w porozumieniu z dyrektorem Oddziału Wojewódzkiego NFZ. Informacje te będą także dostępne dla pacjentów w Biuletynie Informacji Publicznej.

Jak tłumaczył nam kilka miesięcy wcześniej (gdy trwały jeszcze prace nad ustawą) prof. Piotr Kuna, dyrektor Uniwersyteckiego Szpitala Kliniczny nr 1 im. N. Barlickiego w Łodzi, takie rozwiązanie oparte na systemie dyżurowym działało już w Polsce z powodzeniem przez wiele lat. Nigdy nie było do niego żadnych uwag, nie wiadomo więc dlaczego decydenci zdecydowali się od niego kiedyś odejść.

Prof. Piotr Kuna przypomniał, że kiedy dyżury były podzielone pomiędzy szpitale, zespoły pogotowia zawsze wiedziały gdzie jechać z pacjentem, bo szpital dyżurny musiał go przyjąć. - Dzisiaj pogotowie jeździ, i to nie są przypadki odosobnione, od szpitala do szpitala, a te po kolei odmawiają, z różnych powodów - mówił profesor.

- Gdy szpital wiedział, że w konkretnym dniu na nim spoczywa największa odpowiedzialność, bo będzie pracował "na ostro", była w nim pełna mobilizacja. Zatrudniał na dyżur większą liczbę lekarzy, ale ich praca była efektywna - podkreślał prof. Kuna.

Ekspert dodawał też, że obecnie funkcjonujące wymagania dotyczące dyżurowania przez wszystkie szpitale 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu to marnotrawstwo pieniędzy i kadr lekarskich.

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.