Powiadamianie o wypadkach: komisja PE za wdrożeniem systemu eCall

Komisja Parlamentu Europejskiego ds. rynku wewnętrznego i ochrony konsumentów zaakceptowała we wtorek (17 marca) porozumienie z rządami państw UE ws. systemu eCall, czyli montowanych w samochodach urządzeń automatycznie powiadamiających o wypadku. Będą one obowiązkowe od 2018 r.

Do zakończenia prac nad unijną regulacją w sprawie eCall brakuje już tylko głosowania na sesji plenarnej Parlamentu Europejskiego. Zaplanowano je na ostatni tydzień kwietnia.

System eCall będzie wykorzystywał numer telefonu alarmowego 112. W razie wypadku samochód wyposażony w specjalne urządzenie automatycznie powiadomi o zdarzeniu najbliższe centrum ratownictwa.

Nawet jeśli pasażer nie będzie w stanie mówić lub będzie nieprzytomny, komputer zbierze podstawowe dane, m.in. dotyczące położenia pojazdu, i przekaże je służbom. Dzięki temu ratownicy będą mogli szybciej dotrzeć z pomocą.

W grudniu 2014 r. kraje członkowskie porozumiały się z negocjatorami PE w sprawie wymogów dotyczących homologacji urządzeń eCall w nowych samochodach.

Właściciele samochodów wyposażonych w urządzenie eCall mają utrzymać możliwość dostępu do innych niż oparte na numerze 112 centrów ratownictwa. Część producentów samochodów, nie oglądając się bowiem na regulacje unijne, już umożliwia korzystanie z rozwiązań, dzięki którym auta bez udziału człowieka automatycznie mają informować o wypadkach.

Systemy te oparte są na prywatnych call center, które po otrzymaniu sygnału o wypadku starają się skontaktować z właścicielem samochodu, a jeśli to nie przynosi skutku, wzywają służby ratownicze na miejsce zdarzenia.

Przepisy mają zapewnić, że te dodatkowe usługi nie będą mieć wpływu na funkcjonowanie systemu eCall opartego na numerze 112. Urządzenia mają również pozwolić na wybieranie numeru alarmowego ręcznie, ale powinny uniemożliwiać przypadkowe zgłoszenia.

System eCall ma być kompatybilny z nawigacją satelitarną Galileo i EGNOS, ale producenci tych urządzeń mają zachować możliwość zapewnienia kompatybilności z innymi systemami nawigacyjnymi.

Producenci samochodów będą musieli wyposażyć w technologię eCall wszystkie nowe auta sprzedawane w UE od 31 marca 2018 r. Z kolei w czerwcu 2014 r. weszły w życie inne przepisy - zobowiązujące kraje członkowskie do przygotowania infrastruktury dla eCall do 1 października 2017 r. Europejscy legislatorzy przewidują, że system będzie darmowy dla użytkowników.

Proponując przepisy w sprawie eCall, Komisja Europejska przewidywała, że system uda się wdrożyć już w 2015 r. O więcej czasu na testy prosił jednak przemysł samochodowy, a na jego korzyść zadziałały ciągnące się prace legislacyjne.

Komisja Europejska szacuje, że koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall to ok. 100 euro, jednak z czasem, wraz z rozwojem technologii, będzie on niższy.

Rafał Lesiecki, PAP

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.