Palec posłanki skłania do pytania: jak znaczącą kwotą dla onkologii byłyby 2 mld zł? Fot. Fotolia

Podczas debaty sejmowej w czwartek (13 lutego) nad przyznaniem telewizji publicznej 1,95 mld zł dotacji posłanka sejmowej większości zademonstrowała "gest środkowego palca". Opozycja odebrała to, jako gest lekceważenia dla złożonej przez nią propozycji przekazania tych pieniędzy nie na telewizję, ale na onkologię. Na ile znacząca dla systemu ochrony zdrowia jest kwota, o którą walczą z sobą parlamentarzyści?

Przypomnijmy, że Sejm przegłosował w czwartek ustawę o nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz ustawy abonamentowej, wprowadzającej rekompensatę dla telewizji publicznej i radia za utracone wpływy abonamentowe, np. z racji zwolnienia z opłaty osób powyżej 75 roku życia lub posiadających I grupę inwalidzką. 

Ile na media, ile na chemioterapię
Na cele dotacji dla publicznej telewizji i radiofonii ma zostać przekazana z budżetu państwa kwota 1,95 mld zł. To kwota zbliżona do tej jaką NFZ zamierza w 2020 roku przeznaczyć (tak wynika z planu kosztów NFZ) z naszych składek na chemioterapię - 1,6 mld zł. Ta kwota często była przytaczana w ferworze dyskusji w mediach społecznościowych.

Podana kwota jest zgodna z prawdą, ale nie obejmuje wszystkich wydatków NFZ na leczenie onkologiczne. - Jakie są one aktualnie trudno oszacować - mówił pytany przez nas w piątek (14 lutego) o możliwą rzeczywistą skalę tych wydatków Tadeusz Jędrzejczyk, dyrektor Departamentu Zdrowia Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, prezes NFZ w l. 2014 - 2016.

Zwraca nam natomiast uwagę na raport NIK pt. Dostępność i efekty leczenia nowotworów, opublikowany 31 stycznia 2018 roku. Tam NIK wyliczył, że wydatki NFZ na onkologię w 2015 r. wyniosły 7,6 mld zł (11,2 proc. kosztów ogółem). Wówczas plan finansowy NFZ sięgał 69,6 mld zł.

Dzisiaj - jak można sądzić - wydatki na onkologię są zdecydowanie większe, skoro plan NFZ na 2020 r. (po zmianie w lutym; koszty) to aż 97,4 mld zł*. Jednak i w takim zestawieniu - gdyby przyjąć proporcjonalny wzrost wydatków na onkologię - 2 mld zł będą znaczącą kwotą.

Przypomnijmy, że batalia posłów o cel przeznaczenia z budżetu 1,95 mld zł rozpoczęła się na początku roku. Posłowie zgodzili się na nowelizację ustawy jeszcze 9 stycznia, kiedy pierwszy raz głosowali nad projektem. Zaczął wywoływać ogromne emocje, gdy 6 lutego odrzucił go Senat. Marszałek Senatu Tomasz Grodzki przypomniał w środę (12 lutego) we wpisie na Twitterze, że właśnie została przyjęta Narodowa Strategia Onkologiczna.

"Dobrze się składa, gdyż Senat nie zgodził się na 2 mld zł dla TVP. Zgłosimy poprawkę do budżetu, aby te środki szybko przekazać na onkologię. Rozumiem, że Sejm jej nie odrzuci gdyż trudno być przeciw zwiększeniu finansowania onkologii!" - napisał marszałek na Twitterze, sugerując zgoła inne przeznaczenie budżetowych pieniędzy niż proponowali twórcy ustawy wspierającej publiczne media.

Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.