Pacjenci mogą przepisywać się na listy oczekujących w szpitalach sieciowych Pacjenci wpisani na listę oczekujących w szpitalu, który nie został włączony do sieci i nie ma kontraktu z NFZ, mogą wpisać się na listę prowadzoną przez inną placówkę. Fot. Archiwum

Pacjenci wpisani na listę oczekujących w szpitalu, który nie został włączony do sieci i nie ma kontraktu z NFZ, mogą wpisać się na listę oczekujących prowadzoną przez inną placówkę. Kolejność przyjęć będzie ustalona zgodnie z datą zgłoszenia w poprzednim szpitalu.

Od niedzieli (1 października) obowiązuje tzw. sieć szpitali, do której zakwalifikowały się 594 placówki. Te szpitale mają zapewniony kontrakt z NFZ. Finansowane ze środków publicznych są także te placówki, które mają kontrakty po konkursach ogłoszonych przez Fundusz (tak, jak było dotychczas).

Pacjenci wpisani na listę oczekujących w szpitalu, który nie został włączony do sieci i nie ma kontraktu z NFZ, mogą wpisać się na listę prowadzoną przez inną placówkę. O tym, że szpital zakończył wykonywanie umowy, pacjenta poinformuje pracownik oddziału wojewódzkiego NFZ (pocztą, telefonicznie lub mailem).

Pracownik NFZ wskaże pacjentowi placówkę, w której świadczenie będzie mogło być wykonane i poinformuje o pierwszym wolnym terminie. Szpital, do którego zgłasza się pacjent, ustali kolejność przyjęć, uwzględniając datę zgłoszenia w poprzedniej placówce.

Szpital, który nie ma już umowy z NFZ, jest obowiązany wydać pacjentowi oryginał skierowania oraz zaświadczenie o wpisaniu na listę oczekujących wraz z podaniem daty, kiedy chory się zgłosił. Pacjent nie płaci za wydanie zaświadczenia.

Chory musi jednak pamiętać, że w przypadku świadczeń udzielanych na podstawie skierowania w ciągu 14 dni roboczych od dnia wpisania na listę oczekujących powinien dostarczyć do placówki oryginał skierowania. Nie trzeba go przynosić osobiście - można go przekazać za pośrednictwem osób trzecich lub przesłać pocztą.

NFZ stale przypomina, by pacjenci, którzy nie mogą stawić się w wyznaczonym terminie, rezygnują ze świadczenia lub wybierają inną placówkę, jak najszybciej informowali o tym szpital, by nie blokować miejsca innym chorym. W przypadku niezgłoszenia się na ustalony termin pacjent jest skreślany z listy oczekujących.

Pacjenci powinni skontaktować się ze szpitalem także wówczas, gdy stan ich zdrowia pogorszy się i świadczenie będzie musiało być wykonane wcześniej (wówczas lekarz może zadecydować o zmianie kategorii medycznej i wyznaczyć nowy termin).

Zdarza się, że pacjenci czekają w długich kolejkach, nie wiedząc, że w innej placówce to samo świadczenie mogliby otrzymać znacznie wcześniej. Warto więc sprawdzić, jaki jest czas oczekiwania na potrzebne nam świadczenie w innym szpitalu lub przychodni na terenie kraju. Takie informacje są dostępne na stronie http://kolejki.nfz.gov.pl/. Korzystając z zamieszczonej tam wyszukiwarki, można dowiedzieć się, jaki jest średni czas oczekiwania na świadczenie w innych placówkach, a także kiedy jest prawdopodobny pierwszy wolny termin.

Podobał się artykuł? Podziel się!
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.