Opakowania słodyczy jeszcze bardziej kolorowe, czyli PE walczy z otyłością

Parlament Europejski chce zmian w przepisach dotyczących oznaczania produktów spożywczych, a przede wszystkim słodyczy i proponuje etykiety, które mają informować potencjalnych nabywców np. o dużej dawce cukrów i kalorii. Czy takie kroki mogą zmienić nasze nawyki żywieniowe? Eksperci są ostrożni.

W ubiegłym miesiącu Parlament Europejski zajął się projektem dyrektywy dotyczącej artykułów hiperkalorycznych. Zmiany mają być znaczące:  popularne batoniki mogą wkrótce przypominać upstrzone ostrzeżeniami paczki papierosów. Na opakowaniach słodyczy zawierających ponad 10 g cukru lub ponad 4 g tłuszczu na 100 g produktu, pojawią się duże, wyraźne, kolorowe oznaczenia. Zawartość cukru, tłuszczu lub soli będzie oznaczona kolorami od czerwonego (poziom wysoki), przez pomarańczowy (średni), do zielonego (niski).

Potrzebna edukacja żywieniowa
Prof. Krzysztof Strojek, konsultant krajowy w dziedzinie diabetologii, w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl zwraca uwagę, że proponowane przez Parlament Europejski zmiany mają szansę przemówić wyłącznie do świadomości dorosłych.

– Czy proponowane formy wpłyną na dzieci? Raczej nie. Bardziej chyba na rodziców, którzy po przeczytaniu etykiety zastanowią się, być może, czy kupić produkt. Tu jednak pojawia się pytanie o świadomość żywieniową matek i ojców: większość osób nie ma pojęcia czy 500 kcal to dużo, czy mało. Tu właśnie mamy pole dla szerokiej akcji edukacyjnej – wyjaśnia prof. Strojek.

Anna Rudnicka, prezes Polskiego Towarzystwa Dietetyki zauważa w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl, że klienci, którzy nie czytają treści zawartych na opakowaniach, nadal będą kupować wybrane produkty.

– Nie wierzę w załamanie branży cukierniczej. Ludzie nie przestaną sięgać po swoje ulubione przysmaki. Oznaczenia nie pomogą, skoro brakuje wiedzy o zdrowym żywieniu i nie ma nawyku wybierania produktów o niższej zawartości cukru i tłuszczu – przekonuje Anna Rudnicka.

Reklama nie dla dzieci
Kolejne zmiany mają dotyczyć reklamowania produktów spożywczych. Parlament Europejski chce, aby w reklamie produktów o wysokiej zawartości cukru, soli lub tłuszczu nie mogło się pojawiać „pozytywne przesłanie".

Z kolei Polska Federacja Producentów Żywności wprowadza w życie „Kodeks reklamy żywności skierowanej do dzieci” stanowiący, że żywności nie wolno reklamować w mediach, których widownię przynajmniej w połowie stanowią osoby poniżej 12. roku życia.
comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH