- Dość drastyczne zdjęcia na opakowaniach papierosów zniechęcają do palenia przez strach, lęk. Taką technikę można stosować. Sam paliłem 20 lat i dopiero jak zachorowałem na astmę, to przestałem - i to w ciągu jednego dnia - przyznaje z kolei prof. Mirosław Wysocki, dyrektor Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego - PZH i konsultant krajowy w dziedzinie zdrowia publicznego.

Nie chodzi tylko o typowych palaczy
„Ostrzeżenia graficzne dobitnie wizualizują szkody wyrządzone przez tytoń, co sprawia, że mogą szczególnie skutecznie przekonać palacza do rezygnacji z nałogu” - czytamy w opracowaniu polskiego biura WHO pt. „Ostrzeżenia graficzne na opakowaniach wyrobów tytoniowych jako element działań na rzecz walki z epidemią używania tytoniu”.

Jak się jednak okazuje, nie chodzi tylko standardowych nałogowców. Dr Balwicki tłumaczy, że ocena ostrzeżeń obrazkowych zawężana jest często tylko do wpływu na tych najsilniej uzależnionych. Dodaje, że również u nich powodują one jakiś dyskomfort i większą refleksję, ale nie znaczy to, że nagle wszyscy rzucą palenie. - Z nałogiem nie jest tak łatwo zerwać - konstatuje. 

- Przede wszystkim należy wyjść od pytania, czemu mają służyć ostrzeżenia obrazkowe? Z tymi zdjęciami stykają się też inne osoby - chociażby dzieci i młodzież - a na nich zależy nam w prewencji szczególnie. Chodzi o wywołanie efektu odstraszenia przed sięgnięciem po papierosy. Do tej pory opakowania nie komunikowały tego wyraźnie - tekst był niezrozumiały lub zbyt abstrakcyjny - wyjaśnia.

Z kolei prof. Wysocki zwraca uwagę na inną grupę, która - jako ta wrażliwsza - może też stać się bardziej refleksyjna „zdrowotnie” po zetknięciu z drastycznym zdjęciem.

- Już w 2007 r. rak płuc wyprzedził pod względem liczebności raka piersi i stał się zabójcą numer jeden jeśli chodzi o zgony nowotworowe kobiet. O ile mężczyźni przestają palić, u płci pięknej idzie to bardziej opornie, także wśród młodszego pokolenia. Pali lub zaczyna palić np. wiele "korporacyjnych" pań - zaznacza.

- Coraz ładniejsze opakowania, atrakcyjne aromaty, nazwy „slim” „light” itp. stanowiły pewnego rodzaju zachętę. Umieszczone ostrzeżenia obrazkowe pokazują prawdziwe skutki palenia - podsumowuje Irena Przepiórka.

FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.