O zbliżającym się Światowym Dniu Otyłości... na stojąco Trzy godziny stania zamiast siedzenia na dobę może zmniejszyć ryzyko zgonu o 12-18 proc. Fot. PTWP

Do wyboru trybu życia zmniejszającego ryzyko otyłości i nowotworów wzywali dietetycy na konferencji prasowej w Warszawie poprzedzającej Światowy Dzień Otyłości, który obchodzony jest 24 października.

- O zdrowy styl życia można zadbać bez wyrzeczeń, małymi krokami - mówiła dr Wioleta Respondek, kierownik Pracowni Prewencji i Leczenia Otyłości Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dr med. Aleksandra Szczygła w Warszawie.

Dobry przykład dali sami organizatorzy konferencji, zapewniając wszystkim miejsca... stojące. Na każdym stoliku znajdowała się karteczka z informacją: "3 godziny stania zamiast siedzenia na dobę może zmniejszyć Twoje ryzyko zgonu o 12-18 proc.".

WHO szacuje, że co roku nadwaga i otyłość są przyczyną ok. 320 tys. zgonów w 20 państwach zachodniej Europy. W większości krajów Europy ponad 50 proc. dorosłych osób ma nadwagę lub jest otyłych - w niektórych państwach tez wskaźnik sięga nawet 70 proc. W Polsce nieprawidłową masę ciała ma 64 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet.

Otyłość to drugi po paleniu tytoniu czynnik rozwoju chorób przewlekłych, w tym nowotworów złośliwych. Tylko w 2012 r. odnotowano w Polsce 152 tys. zachorowań na nowotwory. Jednak by chronić się przed rakiem nie tylko osoby z nadwagą powinny zadbać o zdrowy styl życia i prawidłową dietę.

- Światowy Dzień Walki z Otyłością to dobra okazja by pomyśleć o swoim zdrowiu - mówiła dr Hanna Tchórzewska-Korba, kierownik Zakładu Rehabilitacji Centrum Onkologii-Instytutu im. M. Skłodowskiej-Curie w Warszawie.

Odpowiedni sposób żywienia, dbałość o prawidłową masę ciała oraz bycie aktywnym fizycznie zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe - cukrzycę, choroby układu krążenia czy dolegliwości kostno-stawowe, ale także przeciwdziałają nowotworom, chociażby piersi, trzonu macicy, nerki czy przełyku. Na przykład bardzo otyli i mało aktywni mężczyźni są 300 razy bardziej narażeni na raka jelita grubego od szczupłych i aktywnych.

Przede wszystkim nie należy palić tytoniu i trzeba ograniczyć picie alkoholu. Warto dbać, aby nasz wskaźnik masy ciał (BMI) nie przekraczał 25. Wskaźnik ten oblicza się dzieląc masę ciała przez wyrażoną w metrach jego wysokość podniesioną do kwadratu. Ważne jest z tego względu częste ważenie się, nawet codziennie - podkreślała Agata Ziemnicka-Łaska, dietetyk i psycholog kliniczny.

Właściwa diety powinna zawierać pokarmy niskokaloryczne, np. warzywa. Nie należy zapominać o piciu ok. 2 litrów wody dziennie, ale w postaci wody lub herbaty, a nie soków czy słodkich napojów gazowanych. Około 72 proc. Polaków przegryza pomiędzy posiłkami słodycze, chrupki czy chipsy - dobrze jest zastąpić je owocami i warzywami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH