O zbliżającym się Światowym Dniu Otyłości... na stojąco Trzy godziny stania zamiast siedzenia na dobę może zmniejszyć ryzyko zgonu o 12-18 proc. Fot. PTWP

Do wyboru trybu życia zmniejszającego ryzyko otyłości i nowotworów wzywali dietetycy na konferencji prasowej w Warszawie poprzedzającej Światowy Dzień Otyłości, który obchodzony jest 24 października.

- O zdrowy styl życia można zadbać bez wyrzeczeń, małymi krokami - mówiła dr Wioleta Respondek, kierownik Pracowni Prewencji i Leczenia Otyłości Instytutu Żywności i Żywienia im. prof. dr med. Aleksandra Szczygła w Warszawie.

Dobry przykład dali sami organizatorzy konferencji, zapewniając wszystkim miejsca... stojące. Na każdym stoliku znajdowała się karteczka z informacją: "3 godziny stania zamiast siedzenia na dobę może zmniejszyć Twoje ryzyko zgonu o 12-18 proc.".

WHO szacuje, że co roku nadwaga i otyłość są przyczyną ok. 320 tys. zgonów w 20 państwach zachodniej Europy. W większości krajów Europy ponad 50 proc. dorosłych osób ma nadwagę lub jest otyłych - w niektórych państwach tez wskaźnik sięga nawet 70 proc. W Polsce nieprawidłową masę ciała ma 64 proc. mężczyzn i 49 proc. kobiet.

Otyłość to drugi po paleniu tytoniu czynnik rozwoju chorób przewlekłych, w tym nowotworów złośliwych. Tylko w 2012 r. odnotowano w Polsce 152 tys. zachorowań na nowotwory. Jednak by chronić się przed rakiem nie tylko osoby z nadwagą powinny zadbać o zdrowy styl życia i prawidłową dietę.

- Światowy Dzień Walki z Otyłością to dobra okazja by pomyśleć o swoim zdrowiu - mówiła dr Hanna Tchórzewska-Korba, kierownik Zakładu Rehabilitacji Centrum Onkologii-Instytutu im. M. Skłodowskiej-Curie w Warszawie.

Odpowiedni sposób żywienia, dbałość o prawidłową masę ciała oraz bycie aktywnym fizycznie zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby przewlekłe - cukrzycę, choroby układu krążenia czy dolegliwości kostno-stawowe, ale także przeciwdziałają nowotworom, chociażby piersi, trzonu macicy, nerki czy przełyku. Na przykład bardzo otyli i mało aktywni mężczyźni są 300 razy bardziej narażeni na raka jelita grubego od szczupłych i aktywnych.

Przede wszystkim nie należy palić tytoniu i trzeba ograniczyć picie alkoholu. Warto dbać, aby nasz wskaźnik masy ciał (BMI) nie przekraczał 25. Wskaźnik ten oblicza się dzieląc masę ciała przez wyrażoną w metrach jego wysokość podniesioną do kwadratu. Ważne jest z tego względu częste ważenie się, nawet codziennie - podkreślała Agata Ziemnicka-Łaska, dietetyk i psycholog kliniczny.

Właściwa diety powinna zawierać pokarmy niskokaloryczne, np. warzywa. Nie należy zapominać o piciu ok. 2 litrów wody dziennie, ale w postaci wody lub herbaty, a nie soków czy słodkich napojów gazowanych. Około 72 proc. Polaków przegryza pomiędzy posiłkami słodycze, chrupki czy chipsy - dobrze jest zastąpić je owocami i warzywami.

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.