NIK o ograniczeniu smogu komunikacyjnego. Czy pomysły ekspertów wejdą w życie? Fot. archiwum

Uczestnicy zorganizowanej przez NIK konferencji "Aglomeracje miejskie - wpływ transportu drogowego na jakość powietrza" zastanawiali się, jak ograniczyć emisję trujących substancji z samochodów w dużych miastach. Debata poprzedziła zaplanowaną przez NIK na rok 2019 kontrolę skuteczności zapobiegania emisji substancji szkodliwych w transporcie drogowym.

Jak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiska, Polska ma najbardziej zanieczyszczone powietrze ze wszystkich 28 krajów UE. W naszym kraju występują najczęstsze przekroczenia stężeń dobowych pyłów zawieszonych, jak również rakotwórczego benzo(a)pirenu. Zanieczyszczenie powietrza zwiększa ryzyko nowotworów, chorób sercowo-naczyniowych czy układu oddechowego.

Z powodu złego stanu powietrza umiera ponad 15 razy więcej osób niż w wypadkach drogowych. W skali kraju - jak podaje NIK - samochody odpowiadają za ok. 10 proc. przekroczeń dopuszczalnego poziomu zanieczyszczeń, ale w centrach dużych miast przekroczenia są wielokrotnie większe i sięgają nawet 80 proc.

Z raportu NIK wynika, że w Warszawie w 2011 r. auta odpowiadały za 63 proc. zanieczyszczenia pyłem PM10.

Na pytanie, jak walczyć ze smogiem z samochodów, próbowali odpowiedzieć eksperci, naukowcy, przedstawiciele urzędów centralnych, organizacji pozarządowych oraz samorządowcy.

Prof. Marek Brzeżański z Instytutu Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej rozróżnił smog zimowy (londyński), w którym największy udział ma emisja pyłów przemysłowych i komunalnych oraz smog letni (fotochemiczny), w którego powstawaniu największy udział ma właśnie emisja z pojazdów oraz przemysłu chemicznego.

Zaznaczył, że tylko ok. 7 proc. zanieczyszczeń komunikacyjnych tworzy się "z rur wydechowych" aut. Kolejne kilkanaście procent to drobinki z opon i klocków hamulcowych, a zdecydowanie dominująca część smogu samochodowego to pył z jezdni wzbijany przez jadące samochody.

Eksperci podnosili więc, by np. często czyścić drogi. Najskuteczniejsza metoda oczyszczenia - polewanie wodą - jest jednak problematyczna zimą.

Uczestników niepokoiła również powszechność usługi usuwania filtrów DPF w autach z silnikami diesla. To filtr montowany w układach wydechowych silników, którego zadaniem jest oczyszczenie gazów spalinowych z cząstek stałych, w skład których wchodzi głównie niespalony węgiel w formie sadzy, na której zaadsorbowane są m.in. wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i tlenki metali.

comments powered by Disqus

PARTNER DZIAŁU

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.