NIK: działania szkoły ws. przeciwdziałania narkomanii są nieskuteczne

W większości skontrolowanych szkół profilaktyka narkotykowa ogranicza się do poruszania tematu podczas lekcji wychowawczych, prowadzonych często przez nieprzygotowanych do tego nauczycieli. Co trzeci uczeń (ponad 31 proc.) był świadkiem zażywania narkotyków na terenie szkoły lub słyszał o tym z wiarygodnego źródła - wynika z opublikowanego właśnie raportu NIK pt. Profilaktyka narkomanii w szkołach.

Multimedia

Raport NIK

0,85 MB
typ pliku: Prezentacja PDF

Jak wynika z udostępnionego właśnie raportu NIK, Krajowe Programy Przeciwdziałania Narkomanii w przypadku szkół są zbyt ogólnikowe i sformułowane w sposób, który nie pozwala na ocenę stopnia ich wykonania i skuteczności, a dyrektorzy nie  wykorzystują skutecznych i sprawdzonych programów profilaktycznych, rekomendowanych w europejskiej bazie programów EDDRA (Exchange on Drug Demand Reduction Action), a co więcej nie mają o nich wiedzy.

Z danych uzyskanych na podstawie 11,5 tys. ankiet wynika, że co trzeci uczeń (ponad 31 proc.) był świadkiem zażywania narkotyków na terenie szkoły lub słyszało o tym z wiarygodnego źródła. Aż 17 proc. było świadkiem sprzedaży narkotyków na terenie szkoły lub o tym słyszało. Ponad 28 proc. ankietowanych nauczycieli przyznaje, że w ich szkołach istnieje problem zażywania narkotyków przez uczniów.

Tylko w czasie objętym kontrolą w prawie jednej trzeciej szkół wystąpiły incydenty związane z narkotykami, przy których - zgodnie z procedurami - konieczne było wezwanie rodziców i policji.

NIK przyznaje, że profilaktyka narkotykowa prowadzona w szkole jest nieskuteczna, a winę za ten stan rzeczy ponoszą dyrektorzy placówek, którzy  niedoceniają wagi problemu. Jedna trzecia nauczycieli i wychowawców prowadzących lekcje profilaktyczne nie uczestniczyła w żadnych szkoleniach przygotowujących do prowadzenia tego typu zajęć.

Niepokoi,że nawet w szkołach, w których przy wdrażaniu programu antynarkotykowego zdiagnozowano podwyższone ryzyko sięgania przez uczniów po narkotyki, dyrektorzy nie podjęli bardziej zdecydowanych działań np. nie wdrożyli programów wobec uczniów zagrożonych narkomanią, nie zbudowali strategii działań wychowawczych i interwencyjnych. 

Krajowe Programy Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006-2010 oraz 2011-2016, które w założeniu miały być podstawą do odpowiednich działań, w przypadku szkół nie do końca spełniają swoją rolę. Są zbyt ogólnikowe i sformułowane w sposób, który nie pozwala na ocenę stopnia ich wykonania i skuteczności. Ponadto rozwiązania w nich przyjęte są w części nierealne, gdyż  nakładają na niektóre instytucje (np. policję) zadania, które nie należą do ich kompetencji. 

NIK zwraca uwagę, że szkoły nie wykorzystują skutecznych i sprawdzonych programów profilaktycznych, rekomendowanych w europejskiej bazie 

CZYTAJ TAKŻE

comments powered by Disqus

BĄDŹ NA BIEŻĄCO Z MEDYCYNĄ!

Newsletter

Najważniejsze informacje portalu rynekzdrowia.pl prosto na Twój e-mail

Rynekzdrowia.pl: polub nas na Facebooku

Rynekzdrowia.pl: dołącz do nas na Google+

Obserwuj Rynek Zdrowia na Twitterze

RSS - wiadomości na czytnikach i w aplikacjach mobilnych

POLECAMY W PORTALACH